Spektakel van het Koningspleinfestijn in 2007
Spektakel van het Koningspleinfestijn in 2007 Foto:

Niet verder dan een blaasorkest op een boerenkar

(vervolg van pagina 5) Het evenementenbeleid lijkt toegeschreven te zijn naar juist één organisator. Namelijk de mensen achter o.a. het Radio NL feest en de schaatsbaan. Is dat een bezwaar dan? Ja en nee.
Op zich hoeft het geen punt te zijn dat één organisator een flinke bijdrage ontvangt tot het organiseren van een "aansprekend” evenement. Maar dat moet dan wel een organisator zijn die onafhankelijk is en geen enkele binding heeft met een politieke partij. Dat is nu wel het geval. Bij de pleinfeesten in 2018 en 2019 kwam Partij 18Plus wel expliciet naar voren op de reclameschermen. Dit zou gedaan zijn via een donatie. Dat mag. Maar is het verstandig om zo een claim te leggen op een evenement door een politieke partij. Ten eerste komen deze feesten voor een belangrijk deel tot stand met gemeenschapsgeld. Dan zou je zeggen dat dan het logo van de gemeente op die borden dient te verschijnen. Ten tweede leidt dit tot een situatie die nu tot uiting komt. Andere partijen zijn nu minder bereid om zo'n feest verder uit te breiden of te ondersteunen.
Ook is er een terecht bezwaar tegen de eenzijdigheid van het Radio NL feest. Het komt maar aan één smaak, het Hollandse lied, tegemoet terwijl het een taak van de gemeente is om ook aan andere smaken en wensen binnen de bevolking tegemoet te komen. Om hier uit te komen zouden politieke partijen zich moeten onthouden om zelf een stempel te drukken op een evenement. Anders zie ik het er niet van komen dat we nog "aansprekende” evenementen op het Koningsplein zullen krijgen. Ik las ook dat er best wel veel evenementen zijn in Ridderkerk. Feesten van speeltuinverenigingen, bazaars bij een kerk, lampionnenoptochten, een kerstmarkt of braderieën. Met alle respect maar ik zou dit liever activiteiten noemen maar geen evenement waar men nog het veel over zal hebben. Bij de suggestie om een bijdrage te maximeren tot € 15.000 omdat je daar volgens een partij best een leuk evenement voor kunt opzetten is toch wel bijzonder. Ik wil het zeker niet belachelijk maken, want zo'n bedrag op zich is veel geld, maar voor zo'n bedrag kom je niet veel verder dan een blaasorkest op een boerenkar. Gechargeerd natuurlijk. Alleen de beveiliging loopt vandaag de dag al behoorlijk in de papieren. Natuurlijk wordt er gerekend op sponsoren. Maar je moet je afvragen of dat de komende paar jaar veel gaat opleveren. Het bedrijfsleven heeft door de Coronacrisis een behoorlijke knauw gekregen. De buidel is daar een stuk smaller geworden. Dus reken daar niet te veel op. Ik heb in de loop van de jaren heel wat events mogen organiseren, heb daar aardig wat expertise mee opgedaan en weet ook dat er na de Coronacrisis een explosie aan festivals en evenementen in het land zal ontstaan en dat brengt met zich mee dat er door de krapte aan menskracht en materiaal een stijging van de prijzen zullen zijn. Daarom zou ik adviseren om je licht eens op te gaan steken wat nu eigenlijk een beetje "aansprekend” evenement gaat kosten. Bijvoorbeeld een aangepast Koningspleinfestijn 2.0 als basisvorm te nemen. Een voorstel hiervoor ligt al sinds 2017 in één of andere la bij de gemeente. Wanneer men op het huidige niveau blijft doorpraten dan blijven we hangen in de kneuterigheid van een dorp en zal Ridderkerk nooit gaan bruisen!

Ruud Scheenjes,
Voormalig (mede)-organisator van o.a. Koningspleinfestijn, schaatsbaan