Coronagolf in zorgcentrum

Afgelopen week zijn er 126 inwoners van Ridderkerk positief getest op corona. Dat zijn er 19 meer dan de voorafgaande week toen er sprake was van een kleinere stijging.
Het toegenomen aantal besmettingen komt mede door een corona-uitbraak in zorgcentrum Reyerheem. Daar werden in het weekend van 23 en 24 januari de eerste coronabesmettingen geconstateerd. Directe maatregelen voor de betreffende verdieping konden niet voorkomen dat het virus verder verspreid werd. Op vrijdag 29 januari werd daarom besloten om het hele huis te sluiten. Bewoners moeten sindsdien op hun kamers blijven en mogen geen bezoek ontvangen. Alle bewoners die positief zijn getest zijn overgebracht naar het Coronacentrum van Aafje in Rotterdam. In totaal zijn 39 van de 86 bewoners besmet geraakt. Een 90-jarige vrouw heeft het virus niet overleefd. Alle gezonde bewoners die nu in hun eigen kamer in quarantaine verblijven worden vandaag opnieuw getest. Afhankelijk van de uitkomsten zal er dan mogelijk weer bezoek zijn toegestaan.
Monsters van het rioolwater van Ridderkerk duidden ook op een groeiend aantal besmettingen in Ridderkerk. Het aantal virusdeeltjes was op 24 januari het hoogste sinds de rioolmetingen in september 2020 begonnen.

Pas op voor babbeltruc

In Ridderkerk is de afgelopen week bij woningen aangebeld door personen die zich voordoen als medewerkers van zorgorganisatie Aafje. Onder meer (oudere) bewoners van aanleunwoningen zijn bezocht. De bezoekers willen naar binnen, zogenaamd voor een controle van de woning. Wie zo'n bezoek niet verwacht en/of het niet vertrouwt, wordt aangeraden de ongenode bezoekers niet binnen te laten. Bij een bedreigende situatie mag altijd 112 worden gebeld. Vraag ook altijd om legitimatie en bestudeer deze goed.