Wethouder Marten Japenga (midden) gaf in 2019 het startsein voor L2Fiber in Ridderkerk Foto:

Wederom fiasco met glasvezelplannen

Ridderkerk krijgt geen gratis glasvezelnetwerk van L2Fiber. Er is een streep gezet door de twee jaar geleden groots aangekondigde plannen. Het gemeentebestuur voert nu gesprekken met andere partijen, die de aanleg van glasvezel mogelijk ter hand kunnen nemen.
L2Fiber sloot in 2019 een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Ridderkerk. De al in Rotterdam actieve kabelaar zou heel de gemeente voorzien van gratis glasvezel. Met promotieteams kwam het al snel tot de eerste informatieve huisbezoeken, maar het afgelopen jaar bleef het vooral stil. Ook in Rotterdam stokte de aanleg. Eind 2020 werden de activiteiten van L2Fiber in de Maasstad overgenomen door T-Mobile. De plannen voor Ridderkerk bleven buiten deze overeenkomst, evenals die voor Barendrecht.
Afgelopen maand werd duidelijk dat er van L2Fiber niets meer verwacht hoeft te worden. “Tot onze grootst mogelijke spijt hebben we moeten vernemen dat L2Fiber het netwerk niet aan zal leggen” zo heeft het college afgelopen vrijdag in een raadsinformatiebrief laten weten.

Eerdere pogingen
Daarmee vist Ridderkerk voor de tweede keer achter het net voor gratis netvezel. In 2017 ging de gemeente in zee met het ambitieuze E-Fiber dat zou zorgdragen voor 23.000 aansluitingen (inclusief de buitengebieden). Met de aanleg zou worden begonnen bij inschrijving van minimaal 40% van de Ridderkerkse huishoudens. Dat percentage werd bij lange na niet gehaald. E-Fiber staakte de pogingen na twee jaar.
Al in 2012 probeerde het burgerinitiatief Glasvezel Ridderkerk de gemeente aan sneller netwerk te helpen. De inspanningen van deze groep brachten Reggefiber als geïnteresseerde partij naar Ridderkerk. Deze kabelaar kwam uiteindelijk niet tot een overeenkomst met de gemeente omdat men het niet eens kon worden over de prijs voor het graven in de grond en herstel van verzakkingen. Ook KPN en twee andere kabelexploitanten konden daarna niet verleid worden om Ridderkerk aan een glasvezelnetwerk te helpen.
Het betalen voor de aanleg werd losgelaten voor E-Fiber en L2Fiber. Het college zegt de mogelijkheden te onderzoeken om met een andere partij in zee te kunnen.

Met de auto langs de jarige

Nu er vanwege coronagevaar een verjaardag met veel visite thuis of in een zaal niet mogelijk is, werd voor de 70ste verjaardag van Froukje Romeijn in het geheim een drive-trough voorbereid door haar echtgenoot en kinderen. Een deel van de Mendelssohnstraat in Slikkerveer werd feestelijk versierd, waarna de kinderen en aanhang in de rol van verkeersbegeleiders de bezoekers langs de tuin van de jarige lieten rijden. De eigen sneeuwschuiver kwam al van pas voor er daadwerkelijk sneeuw viel. De verraste Froukje kon er haar cadeaus mee in ontvangst nemen, terwijl aan de andere kant met lange stokken de verjaardagtraktaties de auto’s ingingen. Zo hoefde het bezoek het gebak, de chips en andere snacks niet te missen. Er kwam niet alleen familie uit het hele land langs. Ook de oud-collega’s van de voormalige kleuterjuf van CNBS De Regenboog deden mee aan de verrassing, evenals een delegatie van gymnastiekvereniging OKK.

Mobiel bezoek voor de 70-jarige Froukje Romeijn