Foto: Jos Wesdijk

De onzichtbare golf

Vorige week verscheen in het nieuws dat voor het eerst in 30 jaar het aantal kankerdiagnoses waren afgenomen. In eerste instantie een fantastisch bericht, maar wanneer je verder leest is dit bericht verre van bemoedigend. De oorzaken voor de afname van het aantal kankerdiagnoses zijn o.a. het uitstellen van een bezoek aan een arts en het tijdelijk stopzetten van bevolkingsonderzoeken. Dit is één van de voorbeelden van welke impact de Coronacrisis heeft op onze samenleving, waar we misschien in eerste instantie niet aan gedacht hadden. De afgelopen maanden werd duidelijk dat deze crisis en de lockdown, naast economische ook een enorme sociale impact heeft op onze samenleving. Eenzaamheid, depressiviteit en leerachterstanden nemen toe en behandelingen in de zorg hebben een achterstand opgelopen. Als Ridderkerkse politiek zullen we naast de economische gevolgen ons ook moeten richten op de sociale en vaak minder zichtbare gevolgen van de Coronacrisis. Met de vaccinatie is (hopelijk) het einde van de Coronacrisis inzicht, maar het blijft belangrijk om oog voor een ander te houden. Door net zoals bij de eerste Corona golf een kaartje te sturen, te bellen of een boodschap voor iemand te doen. Daarnaast kunnen we de lokale ondernemer weer extra ondersteunen, nu afhalen bij winkels mogelijk is.

Vrijwilligerswerk
Tijdens de eerste golf zetten we als samenleving de schouders eronder. Er ontstonden veel vrijwilligersinitiatieven in Ridderkerk, waar we als CDA toen, maar nu nog steeds trots op zijn. Tijdens de tweede golf neemt het aantal vrijwilligers in heel Nederland jammer genoeg af. Begrijpelijk, nu we te maken hebben met een strengere lockdown, minder bij elkaar op bezoek mogen en steeds meer mensen ‘Corona moe’ zijn. Juist daarom word ik vrolijk van o.a. een artikel in de Combinatie van vorige week. Dat vrijwilligers in Bolnes met regelmaat op pad gaan om zwerfvuil in hun wijk op te ruimen. Mooi dat dit, en gelukkig nog vele andere vrijwilligersinitiatieven, doorgaat tijdens deze lockdown. Wanneer we weer terug mogen naar het ‘oude normaal’, zijn er net zoals voor de crisis weer een hoop vrijwilligers nodig. Hopelijk staan we als Ridderkerkers dan klaar wanneer er vrijwilligers nodig zijn bij een sportvereniging, de zorg, wijkinitiatieven, de kerk en natuurlijk bij het opruimen van zwerfafval. Jammer dat het opruimen van zwerfafval nog steeds nodig is en dat de overlast van zwerfafval en het plaatsen van afval rondom containers zelfs lijkt toe te nemen in Ridderkerk. Om die reden hebben we als CDA op 5 november 2020 de aangenomen motie van de PvdA gesteund, om een aanvalsplan zwerfafval op te stellen. Dit aanvalsplan komt in het tweede kwartaal van dit jaar naar de gemeenteraad en laat dit het begin zijn van een zwerfafval vrij Ridderkerk.

Wanneer u over deze of andere onderwerpen met ons wilt spreken, neem dan vooral contact op met de CDA-fractie: Victor.cdaridderkerk@hotmail.com
Victor Mijnders,
raadslid CDA Ridderkerk