Foto:

Een bijzonder kinderboek met een bijzonder doel!

Jessica van Zelst-den Hartog schreef met “Verdwenen in de schemering” een kinderboek over de Tweede Wereldoorlog. Bijzonder van dit boek is dat de opbrengst geheel ten goede komt aan IJM, International Justice Mission die opkomt voor mensen die in slavernij leven. “Dagelijks worden meisjes, jongens, vrouwen en mannen misbruikt, geslagen, uitgebuit en verkocht. Een artikel hierover liet me niet meer los” aldus de schrijfster.
Jessica woont in Woerden, maar haar ouders en een groot gedeelte van de familie wonen in Ridderkerk. Vandaar haar betrokkenheid met de Boek- en Muziekhandel de Kandelaar, waarvan alle winst naar goede doelen gaat. ‘Verdwenen in de schemering’ verscheen vorig jaar mei. Het is een boek over de oorlog voor jongens en meisjes vanaf 10 jaar. “Ik wil kinderen graag het besef bijbrengen dat de Tweede Wereldoorlog een heftige periode was en dat het niet vanzelfsprekend is dat we in een vrij land leven. Wees daar zuinig op” aldus Jessica. Zelf had vanaf haar tiende al een grote interesse voor de Tweede Wereldoorlog. “Door mijn ouders. Vooral van mijn vaderskant lazen ze veel oorlogsboeken. Ik kreeg ze ook, kocht ze soms zelf of leende ze bij de bieb.” Dat ze een leerkracht had die boeiend kon vertellen, speelde zeker ook een belangrijke rol. “Wat mij altijd heeft beziggehouden is de vraag hoe het zover kon komen, dat een persoon iets verzint en massa’s mensen meegaan in die waanzin, die ideologie, en het gebeurt nog steeds.”

Kinderen hebben interesse
Ze wilde altijd al een boek schrijven en deed dat in 2014. “Het onderwerp oorlog zat al lang in mijn hoofd. “Ik merk dat kinderen het wel interessant vinden, maar dat het voor hen ook iets is van wel heel lang geleden. Ze pakken niet zo snel uit zichzelf een oorlogsboek” weet Jessica. Ze spreekt uit ervaring als leerkracht van een basisschool. “Ik ben nu invalleerkracht maar heb dertien jaar vast voor de klas gestaan.”
Dat kwam haar wel goed uit bij het schrijven van het boek. “Ik heb stukjes voorgelezen in twee van mijn invalklassen om te zien of het aansprak.” Ze deed alsof het een boek van iemand anders was. “Ik wilde graag objectief commentaar.” Deze kinderen en ook haar eigen dochter van 14 was enthousiast. “Ze vond het wel spannend maar niet té.” Een uitgever zoeken was lastiger. “Na negen maanden had ik het manuscript al naar een uitgever gestuurd, maar er waren al zoveel oorlogsboeken, ze vonden het wel mooi en ik kreeg nog wat schrijftips.”

Zelf uitgegeven
Het proces lag een tijdje stil toen haar jongste werd geboren, maar eind 2017 pakte ze het weer op. Na tevergeefs nog wat uitgevers benaderd te hebben kwam ze in contact met een bekende van haar, een neerlandica. "Zij corrigeerde mijn verhaal en toen durfde ik het wel aan om het boek zelf uit te geven. Ik wilde het boekje graag rondom 75 jaar bevrijding uitgeven en dat is gelukt.”
Dit lekker leesbare boek is voor € 12,50 te koop bij De Kandelaar via: www.de-kandelaar.nl en telefonisch te bestellen tussen 10.00 en 12.00 en tussen 14.00 en 16.00 uur via 0180-424698. Bestellingen kunnen aan de achterzijde van de winkel worden opgehaald. De regel is dat er vier uur moet zitten tussen bestellen en ophalen. Bezorgen is ook mogelijk. Binnen Ridderkerk is de bezorging gratis en meestal nog dezelfde dag.