Foto:

Leve de ondernemers

Na veel rep en roer in Nederland hadden we eindelijk weer even een ‘rustige’ week. De sneeuw leek precies op het juiste moment uit de hemel komen te vallen. Mensen namen even een pauze van het drukke leven en gingen massaal naar buiten om ervan te genieten. En gelijk hadden ze, want dit maken we niet vaak meer mee.

Degenen die geen pauze hebben genomen van het dagelijkse leven zijn de ondernemers. Ik mag mezelf nu al bijna een jaar een ondernemer noemen en ik moet eerlijk bekennen dat ik het zwaar heb onderschat. En ik heb ook gemerkt dat de mensen om je heen het zwaar onderschatten, evenals (potentiele) klanten.
Het geen wat ik vooral heb gemerkt is dat ondernemers de hele tijd bezig zijn om hun prijzen uit te leggen die ze vastgesteld hebben voor hun producten tegenover hun (potentiele) klanten. En dit frustreert mij, omdat mensen geen rekening houden met wat er allemaal achter de prijs van een kleine onderneming zit. Waarom moeten ondernemers heel de tijd hun prijzen verantwoorden, terwijl grote winkelketens dat bijvoorbeeld niet hoeven?
Daarnaast heb ik gemerkt dat mensen geen idee hebben van hoe het leven er van een ondernemer uit ziet en vooral het leven van beginnende ondernemers. Geloof me als ik zeg dat je de hele dag, elke dag met je bedrijf bezig bent. Je kunt niet meer stoppen, omdat je gewoon het beste van het beste wilt leveren aan je (potentiele) klanten. Maar hier gaat veel tijd (en vooral veel geld) inzitten. En zoals we allemaal weten: tijd kost nu eenmaal geld.
Helaas weet ik ook uit ervaring dat heel veel mensen om een gratis dienst of zelfs om een product vragen. Ik kan je vertellen dat we dat niet gaan doen en dat het ook zeker niet oké is om dat zomaar te verwachten. Waarom niet? Omdat jij ook niet gratis voor iemand gaat werken toch? Ondernemers moeten namelijk ook hun rekeningen betalen en dat gaat niet als ze alles gratis weggeven.

Dus als je de volgende keer een product voorbij ziet komen bij een kleine onderneming en je bij jezelf afvraagt waarom (volgens jou) de prijs zo duur is, vraag jezelf dan ook af hoeveel de desbetreffende ondernemers eraan overhouden. Negen van de tien keer is dat namelijk minder dan de helft.

Internationale dienst

"Hoop doet Leven!” is het thema van de Internationale Samenkomst, die op zondag 21 februari plaatsvindt in de Boezemkerk in Bolnes.
Harmen Schipper heeft 1 Petrus 1 vers 3 als vertrekpunt genomen voor deze middag die gericht is op mensen met een niet Nederlandse achtergrond. De samenkomst in de kerk aan de Pretoriusstraat 2 begint om 16.00 uur. In verband met de coronaregels kan er maar een beperkt aantal bezoekers bij zijn. Belangstellenden moeten zich van tevoren aanmelden via: werkgroepvluchgelingen@oulook.com. Voor de thuisblijvers is de samenkomst online te volgen via: www.boezemkerk.nl.
De samenkomsten voor anderstaligen worden om de veertien dagen gehouden vanuit verschillende samenwerkende kerken in Ridderkerk. Er worden vertalingen verzorgd in het Engels, Arabisch en Farsi. Meer informatie over deze samenkomsten is te vinden op: www.internationalserviceridderkerk.nl. Wie de organisatie van deze samenkomsten wil ondersteunen kan een gift overmaken op banknummer NL77RABO 0340 3907 78 t.n.v. Diaconie Herv. Gemeente Ridderkerk.