Waar is het sociaal wijkteam in deze coronatijd?

‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’. Een slogan die absoluut van betekenis is om de pandemie onder de knie te krijgen. En ook de maatschappelijke impact ervan.
De buitengewone maatregelen die nodig zijn vergen ook veel van ons allemaal. Een nieuwe uitdaging, zeker. Toch kan de situatie iemand boven het hoofd groeien. Wij horen berichten over eenzaamheid, verlies van inkomen, (bestaans)onzekerheid, verlies van structuur, toegenomen huiselijk geweld en kindermishandeling, jeugd in de verdrukking.

In de Blauwkaai staat al vele weken dit bericht ‘HULP NODIG?’ Als u in deze tijden hulp nodig heeft met alledaagse taken of behoefte hebt aan een vriendelijk woord, staan inwoners van Ridderkerk voor u klaar.’

Een groot aantal mooie en goede Ridderkerkse initiatieven en organisaties bieden zich aan. Heel sympathiek. Maar wat opvalt is dat het sociaal wijkteam in dit rijtje ontbreekt. Al weken lang. En toch zou het sociaal wijkteam juist nu beschikbaar moeten zijn als de problemen zich stapelen, de situatie zich boven uw hoofd groeit en als u een gesprek zou willen hebben met een professionele hulpverlener. Zonder omwegen, en snel beschikbaar.

Zorgen
Het sociaal wijkteam is in het leven geroepen om de overdracht van taken van het rijk naar de gemeente aan te pakken. Het zijn taken op het gebied van jeugdhulp voor kinderen en gezinnen, voor begeleiding van en steun aan volwassen en ouderen (maatschappelijke ondersteuning) , en voor hulp bij werkloosheid, te weinig inkomen en schulden. De reden was de professionele hulp dichter bij de burger te brengen.

Wij zijn bezorgd omdat het sociale wijkteam juist in deze tijd zo weinig zichtbaar is. We hebben al eerder signalen opgevangen dat er wachttijden zijn voor jeugdhulp, en dat alle zeilen moeten worden bijgezet om die vragen zo goed en zo snel mogelijk op te vangen. Doch dat dit ook ten koste gaat van de beschikbaarheid van het (algemeen) maatschappelijk werken voor hulp en begeleiding aan volwassenen en ouderen.

Het MBR heeft al enkele keren haar zorgen uitgesproken over de vraag of het wijkteam wel voldoende is toegerust voor haar taak, niet alleen voor het aantal hulpvragen maar ook voor de complexiteit en intensiteit van de hulpvragen. Wij verwachten dat juist nu het wijkteam klaar staat voor de Ridderkerkers die dit op dit moment hard nodig hebben.

Meedenken en meedoen met MBR?

Het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk is van en voor de Ridderkerkers. Wij zijn onafhankelijk t.o.v. politieke partijen, het gemeentebestuur en organisaties die zorg en diensten aanbieden. Wij maken gebruik van kennis en ervaring die inde gemeente aanwezig is. We zijn betrokken en bevlogen. We zetten ons in voor ons welzijn, onze gezondheid en ons sociaal klimaat. Als je inhoudelijk wilt meedenken en/of als je praktisch wilt meedoen, neem dan contact op met frans.velders@kpnmail.nl.

LEZERS SCHRIJVEN

Februari

Fietsend langs besneeuwde velden
modderpaden uitgewist
zie ik reigers langs de oever
in een helder gouden licht.

Zie ik vogels in formatie
vliegend door een sneeuwgordijn
zwarte stippen die verlangend
reiken naar de zonneschijn.

Zie ik koninklijke bomen
nu getooid in sneeuwkristal
duizend schitterende kleuren
breken open in hun val.

Zie ik langs de vaart de zwanen
ach wat lijken ze nu grauw
ook de sneeuw lijkt niet zo wit meer
het was het mooist voor dag en dauw.

L.L