Foto:

Kwetsbaar ?

Leefbaar Ridderkerk heeft dit keer de eer om een column te schrijven. Wat is het moeilijk om te kiezen uit de vele onderwerpen die zo buiten de raad om aandacht verdienen. We leven in zo'n bizarre tijd. Iedereen kijkt uit naar hét moment dat de huidige maatregelen weer ingetrokken kunnen worden. Wat heeft deze tijd een impact op alles en iedereen! En wat wordt de term ‘kwetsbaar' vaak genoemd. Maar wat verstaan we nu precies onder kwetsbaar? Er zijn altijd al kwetsbare mensen geweest. Namelijk de groep mensen die extra zorg of ondersteuning nodig heeft. Neem bijvoorbeeld de ouderen onder ons, maar ook kinderen die worden of werden gepest zijn kwetsbaar. Of mensen met weinig inkomen. Kwetsbaarheid wordt vaak geassocieerd met zwakte. Kwetsbaar zijn, betekent ook dat je durft te delen wat je denkt, voelt en wilt. Inmiddels zijn we elf maanden verder in de strijd om het Corona virus in te dammen en wordt pijnlijk duidelijk dat we allemaal kwetsbaar zijn. Iedereen heeft wel iemand in zijn of haar omgeving die getroffen is door dit virus of die leidt onder de zware opgelegde maatregelen. Misschien bent u zelf wel getroffen? Laten we als voorbeeld eens kijken naar de horeca. Dit zijn vaak mensen die dag en nacht knetterhard werkten om hun bedrijf succesvol te maken. Hiervoor moet je enorm sterk in je schoenen staan. Als we het een jaar geleden over ‘de kwetsbare groep' in onze samenleving hadden, dan werden deze mensen daar zeker niet onder geschaard. Toch is het juist ook deze doelgroep die nu in een kwetsbare situatie verkeert, zowel in financieel opzicht als ook in psychisch opzicht. Want wat heeft de horeca het zwaar! En niet alleen zij, maar vele ondernemers zien hun toekomst in duigen vallen en zijn radeloos. Steeds meer laten ze hun kwetsbare kant zien door openheid van zaken en gevoel te geven. En dat ziet Leefbaar Ridderkerk niet als zwak, maar juist als sterk en moedig! Deze crisis zorgt aan de andere kant ook voor meer verbinding en empathie in deze voor hen zo radeloze tijd. Je ziet hierdoor mooie initiatieven ontstaan bij mensen rondom hen heen. Initiatieven om deze ondernemers te steunen. Ondertussen draait de wereld gewoon door. Besluiten moeten genomen worden. Voor de korte termijn en voor de lange termijn. Wat is goed en wat is wijsheid? Binnen ons team van Leefbaar Ridderkerk worstelen we ook regelmatig met deze vraagstukken. We proberen altijd de juiste afweging te maken, al valt dat soms niet mee. We willen weten wat er ‘op straat' leeft en wegen dit mee in onze besluitvorming. Deze lockdown maakt het voor ons ook veel moeilijker om de vinger aan de pols te houden. Immers juist bij fysieke bijeenkomsten, evenementen of gewoon even op bezoek bij inwoners of ondernemers, haal je zoveel informatie op. Gelukkig weten steeds meer mensen ons te vinden. Soms via e-mail, soms direct via de telefoon. We kunnen niet alles oplossen, maar zijn toch afhankelijk van de signalen die u ons geeft. Zonder uw signalen en opmerkingen kunnen wij niet functioneren.
U kunt uw suggesties altijd kwijt op: info@leefbaarridderkerk.nl

Karin Kayadoe, fractievoorzitter Leefbaar Ridderkerk