Foto:

Gelach in de lucht

Sneeuw! Na jaren kwakkelwinters te hebben gehad kwam het er eindelijk van. Wel twintig centimeter lag er. Wat waren we er blij mee. Even geen corona. Even weg van die sombere en monotone dagen.
Genieten van sneeuwpoppen maken, sleetje rijden en van die magische witte wereld. En dat we daar aan toe waren was goed te zien: half Ridderkerk leek wel buiten te zijn. In geen maanden heb ik zoveel blije gezichten gezien. En heerlijk: dat geluid van gelach in de lucht!

En na de sneeuw kwam het ijs. Thermo-kleding uit de kast, schaatsen slijpen en kijken waar je veilig het ijs op kon. De nieuwsberichten over natuurijsmarathons, de foto’s van mensen die zo blij waren weer op de schaats te staan, ja zelfs de wakwaarschuwingen. Ze waren een welkome afwisseling in de constante stroom van Corona nieuws

En na het ijs…kwam de lente! Oké, misschien maar voor een week. Maar toch. Dit weekend genoten veel Ridderkerkers weer volop. Wandelen door de Crezéepolder, die zowel mét als zonder sneeuw prachtig is. Fietsen op de dijk en zien dat de krokussen de sneeuw hebben overleefd. In de zon op een bankje. De hond uitlaten langs de oevers van de Noord. Mountainbiken over blubberige paden – oké, de blubber tot aan de kin. Maar hé: de zon in het gezicht!

Die zon, die brak ook door op het gezicht bij de mensen die we rond Valentijnsdag een hart onder de riem mochten steken. Traditiegetrouw bracht de ChristenUnie chocolade rond. Dit jaar was het thema: de ChristenUnie ‘houd van onderwijs’.
We gingen langs bij een gezin die balanceerde tussen thuiswerken en thuisonderwijs. Spraken met een student die in deze pittige tijd leert vanachter de computer en zoveel leuke dingen moet missen, we bezochten een kinderdagverblijf die constant moet schakelen tussen opvang en lockdown en spraken basisschoolleraren die in deze tijd alles uit de kast halen om kinderen goed onderwijs te bieden.

‘Houd vol’, dat is de tekst die op de chocolade stond. Dat is ook wat we u toe wensen. Ook nu de sneeuw weg is, het ijs weer water en straks de lente misschien ver weg lijkt. We horen straks echt weer vaker gelach in de lucht! En tot die tijd: houd vol, houd moed en heb lief.

Erna de Wolff – ter Beek
Raadslid ChristenUnie