Lichten op groen voor biovergistinginstallatie

De bouw van een biovergistingsinstallatie op Nieuw Reijerwaard is weer een stap dichterbij. Gedupeerde Staten van Zuid-Holland maakten vorige week bekend een vergunning te willen verlenen voor zo’n installatie voor Renegie Circulair BV.
Regenie, een samenwerking van Renes Recycling BV en energiebedrijf Engie, wil op het Ridderkerkse bedrijfsterrein een installatie bouwen voor het vergisten van hoofdzakelijk AGF-afval (aardappel, groente en fruit), aangevuld met plantaardige producten voor het produceren van biogas. Met deze plantaardige stromen moet de installatie jaarlijks 100.000 ton aan biomassa kunnen verwerken. Het is de bedoeling dat er vooral AGF-afval van bedrijven op Nieuw Reijerwaard verwerkt zal worden. Het project zorgt voor een CO2- reductie van 23 kiloton per jaar. Voor de vergistingsinstallatie is een perceel gereserveerd aan de Verbindingsweg. Aan de gemeenteraad van Ridderkerk wordt in de raadsvergadering op 18 maart gevraagd om hiervoor grond in erfpacht voor beschikbaar te stellen. Met de aankoop van de grond is een bedrag van ruim vijf miljoen gemoeid.