Daphne Vlasblom is met STAP haar eigen praktijk gestart

STAP: Nieuwe en vernieuwende psychologiepraktijk

Daphne Vlasblom, werkzaam als GZ-psycholoog, heeft de deuren geopend van haar eigen praktijk. Ouderenpsychologie STAP zet zich in Ridderkerk en omstreken in voor kwetsbare ouderen en levert tevens zorg aan naasten/mantelzorgers. Dit initiatief is een toevoeging aan het zorgaanbod van Ridderkerk en omstreken.
Ouderenpsychologie STAP helpt thuiswonende kwetsbare ouderen bij het behouden of herstellen van autonomie en psychisch welzijn. Veel reguliere psychologiepraktijken zijn niet ingesteld op de zorg die deze groep ouderen nodig heeft. Er komt vaak specifieke kennis bij kijken gezien de complexiteit van de ziektebeelden en aangezien er vaak sprake is van meerdere ziektebeelden naast elkaar. Ouderenpsychologie STAP hoopt hier iets toe te voegen en de groep kwetsbare ouderen te helpen bij het bevorderen van psychisch functioneren voor hen en hun naasten.

Begeleiding
De werkzaamheden bestaan uit zowel diagnostiek als behandeling. Diagnostiek bestaat uit onderzoek naar het neurocognitief functioneren (bijvoorbeeld of er sprake is van achteruitgang in het geheugen, de concentratie of de oriëntatie), stemming of gedrag (bijvoorbeeld een inschatting maken van gedragsverandering bij dementie). Behandeling is gericht op het verminderen van psychische klachten zoals depressie of angst. Wat ook een groot onderdeel is van de werkzaamheden is begeleiding die gericht is op het omgaan met de problemen en beperkingen die uit een aandoening of de ouderdom voortvloeien. Dit betreft kwetsbare ouderen met een complexe zorgvraag en oudere patiënten met een chronische progressieve degeneratieve aandoening (zoals dementie of Parkinson) of niet-aangeboren hersenletsel.
Bij de begeleiding of behandeling worden altijd (wanneer mogelijk) de naasten betrokken. Soms zelfs in zo'n mate dat aan de mantelzorger nieuwe vaardigheden of gedrag wordt aangeleerd om met de aandoening, stoornis of beperking van hun naaste om te gaan. Ook is Ouderenpsychologie STAP beschikbaar voor consultatie van huisartsen in complexe casuïstiek om vanuit een psychologische hoek mee te denken.

De psycholoog binnen Ouderenpsychologie STAP is Daphne Vlasblom. Daphne is geboren in 1987 en sinds het afronden van de studie Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit werkzaam in de ouderenzorg. Ze heeft altijd een persoonlijke uitdaging gezien in het werken met de doelgroep ouderen. Ze ziet autonomie en zelfstandigheid als een groot goed en wil er voor zorgen dat dit voor iedereen zo lang mogelijk behouden kan worden. Het is belangrijk dat er wordt gekeken naar mogelijkheden in plaats van naar beperkingen. Daphne heeft een positieve blik en wil kijken naar wat iemand nog wel wél kan. Samen kijken naar hoe men verder kan naast het verlies dat men ervaart.

Behandeling thuis
Gezien de kwetsbaarheid en mogelijke beperking in mobiliteit vindt behandeling altijd plaats bij cliënten thuis. Ouderenpsychologie STAP is werkzaam in Ridderkerk en omstreken. Het is ook mogelijk afspraken te maken in de avond en op zaterdag.
Voor meer informatie: 06 1020 7459 of info@ouderenpsychologie-stap.nl.
Website: https://ouderenpsychologie-stap.nl/