INGEZONDEN

O Raedt, let op uw saeck!

De wereld op z’n kop; vorig jaar besloot dit college om grond dat eerst door een provinciaal ‘buigen of barsten’ naar Nieuw Reijerwaard was geschoven, voor miljoenen weer terug te kopen. Sterker nog, de erfpacht constructie kon geen uitstel leiden. Het werd tot ‘brandzaak’ verheven en aldus werd de raad op tamelijk slinkse wijze buitenspel gezet. Of beter gezegd, de raad líet zich buitenspel zetten, want geen van de (oppositie)partijen vond het kennelijk nodig (de juiste) vragen te stellen. Vreemd, zeker als men zich bedenkt dat niet duidelijk is wat nu precies de kwestie tot een ‘brandzaak’ maakte; de transactie werd pas máánden nadien gedaan. Hoe het ook zij, de raad is nu tegen wil en dank opeens betrokken bij een soort grondbedrijf. De vraag is of deze ‘business’ een correcte interpretatie is van ‘gemeentelijke grondexploitatie’ en die vraag ligt vanavond opnieuw voor, want dit college wil die erfpacht-grap nog eens uithalen. Wéér 12,6 miljoen gemeenschapsgeld! Motief: Het bevorderen van gronduitgifte in Nieuw Reijerwaard. Het gaat daar echt, zó ontzettend goed…. Het ene deel van de bedrijven hééft de hoge grondprijs niet betaald, de rest wénst die niet te betalen. En kennelijk moet Ridderkerk deze miskleun nu redden door er miljoenen en nog eens miljoenen in te pompen. Neem mij niet kwalijk hoor, maar waren het niet Barendrecht en Rotterdam die dit zo graag wilden en Nieuw Reijerwaard ons door de strot duwden? Laat zij het dan ook opknappen! Zeker waar het nu bedrijven betreft die dáár zijn gevestigd. Het is toch echt te hopen dat de raad deze keer wakker is en het college voorhoudt dat, hoe rooskleurig het ook wordt voorgespiegeld, het niet de taak van onze gemeente is om zich financieel te mengen in achterblijvende grondtransacties in Nieuw Reijerwaard.

Peter van Veelen

Verloren

Een trouwring. Afgelopen zaterdag verloren bij een wandeling tussen Drievliet en Ridderkerk-Centrum. Wie hem heeft gevonden kan bellen naar 06 4616 1828.