Foto:

Stemmen en fatsoen? Gewoon doen!

We leven in een bijzondere tijd waarin een aantal vrijheden voor al langere tijd enigszins beperkt zijn. Dit alles om het coronavirus de baas te worden. Het zal daarbij niemand ontgaan zijn, dat in ons land verschillend wordt gedacht over de ernst van de gevolgen van dit virus en over welke maatregelen de juiste zijn zonder op andere gebieden (onherstelbare) schade te veroorzaken. Zelfs de experts zijn het op hun eigen vakgebied zoals de gezondheidszorg, onderwijs en economie niet altijd met elkaar eens over de te nemen maatregelen en dan wordt er vaak nog voorbij gegaan aan de consequenties die niet hun eigen vakgebied raken.
In ons mooie land kunnen wij gelukkig nog steeds onze mening vrij verkondigen en kan iedereen zelf bepalen welke waarde men aan bepaalde meningen hecht. Helaas worden bij het onder de aandacht brengen van de eigen mening fatsoensnormen regelmatig overschreden. Respect voor andersdenkenden en handhavers van onze democratisch tot stand gekomen wetten is soms ver te zoeken. Zo worden politieagenten op gewelddadige wijze tegemoet getreden. Rechters worden op het ene moment uitdrukkelijk geprezen wanneer een uitspraak in het eigen voordeel van een partij is, maar op het volgende moment zijn zij opeens niet meer onafhankelijk en worden verketterd, wanneer een uitspraak in eigen nadeel is. Verkiezingsposters worden in Ridderkerk beklad. Beklad op een wijze die geen recht doet aan mensen die naar beste eer en geweten met de kennis van nu besluiten nemen, waarbij de vorm van de bekladdingen vervelende associaties kan oproepen bij mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Hulde aan de ambtenaren van de gemeente Ridderkerk, die gelijk actie hebben ondernomen om de bekladde posters te vervangen.

De VVD Ridderkerk staat voor een tolerante samenleving, waarbij veiligheid en respect voor de medemens centraal staan en wij dus een andere mening accepteren. Ook wanneer onze ideeën niet door de meerderheid worden gedeeld en als tweepersoonsfractie in de gemeenteraad kunnen wij daarover meepraten. Dat is gewoon een kwestie van fatsoen.
Voor de komende Tweede Kamerverkiezingen staan er 37 partijen te trappelen om het (nog) beter en anders te gaan doen. Ook voor al die mensen die roepen dat “ze” het niet goed doen en dat “het” anders moet, zit er ongetwijfeld een partij bij, waar u vertrouwen in heeft dat zij de voor u juiste besluiten nemen. Maak gebruik van de democratische verworvenheid om te stemmen! Uw stem doet er toe. Laat uw stem dus niet verloren gaan en maak duidelijk of u liberale uitgangspunten voor beleid en besluiten wel of niet de juiste vindt.

Wat de VVD Ridderkerk betreft: Stemmen en fatsoen? Gewoon doen! Wilt u de VVD Ridderkerk hierover of over andere zaken spreken Voor mailadressen en telefoonnummers: zie onze site: www.ridderkerk.vvd.nl

Ilse Verdiesen
Edward Piena