Robert Kooijman overhandigde de Ridderkerkse bijdrage aan Carola Schouten
Robert Kooijman overhandigde de Ridderkerkse bijdrage aan Carola Schouten Foto:

Estafette van ChristenUnie met duurzame oplossingen

Fractievoorzitter Robert Kooijman van de ChristenUnie in Ridderkerk heeft afgelopen zaterdag - samen met commissielid Tjalke Alkema meegefietst en gevaren in een estafette naar Den Haag. Met de actie willen ze aandacht vragen voor lokale oplossingen die een bijdrage leveren aan het beschermen van de aarde.
Tijdens een estafette van ruim 1700 kilometer werd door meer dan 90 gemeenten het stokje doorgegeven. Bij elke etappe werd een lokaal initiatief toegevoegd. "Als lokaal initiatief hebben wij de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard doorgegeven” vertelt Robert Kooijman: "Het bedrijventerrein in aanbouw is op dit moment het duurzaamst van Europa. Met milieuvriendelijke energievoorzieningen, slimme inzet van mobiliteit en circulariteit is dit een mooi voorbeeld van duurzaam ontwikkelen. Wij geven deze oplossing dan ook graag mee als inspiratie voor heel Nederland.”
Met dit idee werd op de Waterbus richting Rotterdam gestapt. Maar niet voordat de ChristenUnie Barendrecht hun idee (een vuurwerkvrij Barendrecht) had overgedragen aan Ridderkerk. Bij de Waterbushalte Rotterdam Erasmusbrug stond demissionair minister Carola Schouten, tevens de nummer 2 op de ChristenUnie kieslijst, de Ridderkerkse delegatie op te wachten om de ideeën aan te pakken en weer door te geven zodat ze uiteindelijk op het partijbureau in Amersfoort aankwamen. Daar zaten Carla Dik en Pieter Grinwis die alle initiatieven mee nemen naar Den Haag: "Ons ideaal is om de aarde zó te beheren, dat we rekening houden met anderen. Al deze lokale oplossingen inspireren ons, voeden onze hoop en versterken onze daadkracht”.

Kijk voor alle ingediende duurzame ideeën op christenunie.nl/regiorace