Ger de Jong aan het woord bij het Lancastermonument
Ger de Jong aan het woord bij het Lancastermonument Foto: Jos Wesdijk

Ger de Jong overleden

Ger de Jong, erevoorzitter van het Veteranencomité Ridderkerk, is op 3 maart jl. op 95-jarige leeftijd overleden. Hij was ook erevoorzitter van de VOMI Zuid-Holland-Zuid (Vereniging Oud Militairen Indië- en Nieuw Guinea-gangers) en lid van het Veteranencomité Zwijndrecht. Voor de Stichting Oud Ridderkerk was hij vanaf 1987 actief als vrijwilliger.
Ger de Jong was geen Ridderkerker, maar had bijna z’n hele leven wel band met de gemeente. Zijn grootouders woonden in Bolnes en van 1952 tot 1986 was hij werkzaam bij Boele Bolnes. Hij begon er als bedrijfs-assistent en ging als adjunct-directeur met vervroegd pensioen. Na een tentoonstelling over Boele bleef hij bij de Ridderkerkse Oudheidkamer betrokken. Als bestuurslid van Stichting Oud Ridderkerk was hij vele jaren penningmeester. Hij schreef expositieboekjes over de scheepswerven in Bolnes en Slikkerveer en droeg bij aan het boek “Ridderkerk en de Tweede Wereldoorlog”.
“Als hij een tekst inleverde konden wij hem nooit op een foutje betrappen. Altijd secuur, verzorgd en met kennis van zaken” kenschetst stichtingsvoorzitter Marten Douma hem.
Ger de Jong bleef tot het laatste moment ook scherp en actief. “Hij sloeg nooit een vergadering van het veteranencomité over. We konden dan profiteren van z’n enorme netwerk. En zelf was hij altijd wel met iets bezig. Afgelopen week kreeg ik nog een stapel papieren van hem om door te nemen” vertelt comitévoorzitter Jan-Paul Apon.

Gedenktekens
In zijn jaren bij Boele profileerde Ger de Jong zich nooit als veteraan. Hij dacht naar zijn zeggen nooit aan zijn jaren in voormalig Nederlands-Indië. Dat veranderde na de oprichting van VOMI ZHZ en de roep om meer erkenning en waardering voor de oud-militairen. De Jong, voormalig pelotonscommandant van 3-3-12 RI op West-Java, ging zich als reserve kapitein der Grenadiers b.d. gedreven voor veteranen inzetten. Het bleef niet bij het organiseren van reünies voor de oudgedienden. De Jong begon zich ook in te zetten voor gedenktekens en monumenten voor militairen die op hun missie het leven lieten. In Ridderkerk bereikte hij dat er in 1991 een koperen plaquette bij het monument voor gevallen kwam met de namen van zeven in voormalig Nederlands Indië omgekomen militairen uit Ridderkerk. Ger de Jong beijverde zich hier ook voor in andere gemeenten. Als adviseur van plaatselijke veteranencomités was hij betrokken bij de oprichting van meer dan vijftig gedenktekens.
Ook was hij als adviseur betrokken bij de totstandkoming van het Lancastermonument in Rijsoord. Zijn laatste wapenfeit is de vernoeming van een viaduct naar Philip de Koning, de Ridderkerkse militair die op 9 november 1979 om het leven kwam door een bermbom in Libanon. "Een viaduct over de A15 krijgt de naam van Philip. Dat moet nog z'n uitvoering krijgen, maar alle voorbereidingen zijn in volle gang” weet voorzitter Apon.
Naast zijn rol binnen de VOMI en veteranencomités was Ger de Jong ook vele jaren vicevoorzitter van de Bond van Wapenbroeders, afdeling Zuid-Holland-Zuidoost. Een van zijn medailles was een het kruis van ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De in Heerjansdam wonende De Jong ontving deze onderscheiding in 1986.