Geen mobieltjes… dus alle toeschouwers hebben alleen aandacht voor het spelmoment! Foto:

Willem K. Schipper

Zaterdag 27 september 1969
U bent getuige van een fraaie plaat uit de 5e speelronde van de 2e klasse B. Twee zaterdag-grootmachten uit die tijd steken hun onderlinge, pittige rivaliteit niet onder stoelen of banken. Het betreft hier de thuiswedstrijd van RVVH tegen het roemruchte Zwart Wit’28. Onze plaatselijke correspondent spreekt over een draak van een wedstrijd. Dik 2000 toeschouwers omzomen het Ridderkerkse Sportpark en op de stampvolle zittribune is werkelijk geen plekje meer vrij. De ogen van zowat alle toeschouwers zijn gericht op het spelmoment dat zich vlak hun afspeelt. Da’s ook wel logisch want dat is ook exact de bedoeling waarvoor dit publiek is gekomen. Er is namelijk niemand die het in z’n hoofd haalt om naar een tussenstandje, via teletekstpagina 833 of 894, op z’n mobieltje te koekeloeren. En de reden is simpel! We hadden geen mobiel!
De aandacht van de supporters is overweldigend. De foto toont een duel tussen de staande Han van Loon (nr.10) en de zittende, en zichzelf met beide handen ondersteunende Zwart Wit’28 verdediger Adrie Wander. Het zou mij niet verbazen als Van Loon een paar seconden later zelf ook op de grond zal liggen, want zo leep schatte ik Han wel in! Overigens is de foto sowieso al uniek vanwege het feit dat Han hier echt duelleert met een tegenstander! Dat ging-ie namelijk doorgaans gewiekst wel uit de weg.
De twee andere afwachtende acteurs schatten op gepaste afstand in, hoe dit grondduel gaat aflopen. Tweede van rechts is het jonge bekkie van Zwart Wit’28 speler Joop Hak en uiterst rechts met rugnummer 5 is Willem K. Schipper. Afgezakte kousen, shirtje beetje uit de broek. Die K. stond altijd in alle programmaboekjes als extra hoofdletter na Willem. Zou het de ‘K’ van Krullenbol geweest zijn. Of was het gewoon Kees, z’n tweede voornaam!
Willem verruilde het Zwijndrechtse Pelikaan om bij RVVH op een hoger niveau te kunnen spelen en dat heeft de moderne, linkervleugelverdediger uiteindelijk hem geen windeieren gelegd. De zeldzaam behaalde landstitel in 1967 is de overstap naar Ridderkerk meer dan waard geweest. Je zal het maar op je C.V. hebben staan! De foto is natuurlijk schitterend en heel even hunkert het gevoel van ‘kon ik maar even tussen het legioen gaan zitten’ want inmiddels behoort ook deze tribune tot het verleden. Oh ja, hoe eindigde deze draak van een wedstrijd? Zwart Wit’28, inmiddels sinds 2004 opgeheven met name vanwege financieel wanbeleid, ging aan de haal met de punten. Juist in de seizoenen ná 1969 reeg, de ongetwijfeld als meest succesrijke zaterdagvoetbalvereniging van Rotterdam, de prijzen aaneen. Zwart Wit’28 verdediger Arie van der Giessen schoot halverwege de 2e helft een vrije trap dermate hard richting het doel van RVVH dat, een ongelukkige touché van collega RVVH-verdediger Lam Mak, geheel onbedoeld, achter zijn eigen doelman Arie Rijsdijk plofte, 0-1. En dat was tevens de eindstand.

Henk Sterkenburg