De Singelkerk na de brand van 22 maart 1920
De Singelkerk na de brand van 22 maart 1920 Foto:

Honderd jaar geleden was Singelkerk uit de brand

100 jaar geleden, op 13 maart 1921 werd de herbouwde Singelkerk weer in gebruik genomen. Een jaar eerder werd de kerk door brand verwoest.
In de vroege morgen van maandag 22 maart 1920 werd brand ontdekt in de oude dorpskerk van Ridderkerk. De brandweer kwam ter plaatse, zelfs een varende brandspuit uit Rotterdam stoomde op tot aan het havenhoofd, maar er was geen houden meer aan. De ravage was zeer groot. Kerkelijk Ridderkerk was in het hart getroffen. De oorzaak is niet duidelijk.
Met man en macht werd de herbouw ter hand genomen. Het enige wat telde was dat zo snel mogelijk de erediensten weer gehouden konden worden. Snelheid ging boven zorgvuldigheid. De inbreng van de Rijksmonumentenzorg werd omzeild en op zondag 13 maart 1921 werd de herbouwde Singelkerk ingewijd door de toenmalige predikant.
Graag had het kerkbestuur a.s. zaterdag de kerk opengesteld voor een rondleiding, een bezichtiging of een moment van rust. Vanwege de huidige maatregelen is dat helaas niet mogelijk: “Maar wij hopen dat wij later in het jaar die mogelijkheid wel kunnen bieden. Houdt u de publicatie via De Combinatie in de gaten.”
Zowel de brand als de herbouw zijn uitvoerig beschreven in het boekje “Onvoltooid Verleden”. Hoewel het huidige interieur slechts een beeld is van de twintigste eeuw, ademt het godshuis nog steeds een weldadige rust uit. Kijken we naar de buitenkant dan is de toren na de brand vernieuwd en dus ook twintigste-eeuws. Slechts delen van de muren van het schip en van het koor hebben historische roots.

Nieuwe Alpha cursus van start met online programma voor Ridderkerkers

Iedereen vraagt zich wel eens af, ‘wat is eigenlijk de zin van mijn leven?' Misschien juist wel in deze Coronatijd. Alpha biedt ruimte om na te denken over diepere vragen en dat te delen met anderen. Tevens reikt de cursus een introductie op de basics van het christelijk geloof aan. Deze cursus begint op 17 maart en bestaat uit 10 à 11 informele bijeenkomsten op de woensdagavond + een (online) weekend. De bijeenkomsten vinden plaats via Zoom. Elke avond begint met een warm welkom. Hét moment om nieuwe mensen op een ontspannen manier goed te leren kennen. Vervolgens kijkt men een film vanuit de Alpha film series. Elke bijeenkomst staat een ander onderwerp centraal waarover de Alpha-deelnemers doorpraten in kleine gespreksgroepen. Alpha geeft zo de kans om de zin van het leven te onderzoeken in een laagdrempelige, leerzame en leuke setting. Dit jaar kan dat vanuit huis en biedt men voor Ridderkerkers een cursus aan die Coronaproof is.
Inschrijven kan via de site alpha-cursus.nl, waar ook meer informatie vindt. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Peter Dijkshoorn: 06-30788005 / peter
dijkshoorn74@gmail.com.