INGEZONDEN

Erfpacht of erfenis?
Onderzoek leert dat een meerderheid van de Nederlandse raadsleden niet goed weet wat zich afspeelt binnen een Gemeenschappelijke Regeling. Zelfs het Ministerie meldt dat er “onvoldoende politieke controle op Gemeenschappelijke Regelingen wordt uitgeoefend”.
De vraag rijst hoe goed een raadslid zijn of haar werk kan doen als er te weinig zicht is op de onderliggende belangen. Helemaal waar sprake kan zijn van een mogelijk belangenconflict als wethouders tevens prominent bestuurslid zijn in een Gemeenschappelijke Regeling. Want wat weegt zwaarder bij het aankopen en in erfpacht uitgeven van bouwpercelen? Het belang van Nieuw Reijerwaard of dat van de Ridderkerkse burger?
Zoals het nu ligt, komt dit uitsluitend ten goede aan Nieuw Reijerwaard. De betreffende ondernemingen horen de percelen immers gewoon bij hun eigen bank te financieren en het Franse miljardenbedrijf Engie heeft zo’n erfpachtovereenkomst al helemaal niet nodig. De verantwoordelijke wethouder Van Os doet het evenwel voorkomen of deze erfpachtconstructie de vinding van de eeuw is en het was bijna gênant dat tijdens de behandeling in de commissie veel commissieleden klakkeloos meegingen met z’n verhaal dat het Ridderkerk zelfs geld zou opleveren.
Is dat werkelijk zo? De erfpachtcanon is gebaseerd op de huídige marktrente. Die wordt door de ECB en DNB nu nog kunstmatig laag gehouden, maar vroeg of laat zal het rentespook een keer „boe” roepen. Echter, de erfpachtcanon wordt slechts geïndexeerd met het Consumentenprijsindexcijfer; de component rente is daarin niet opgenomen. Dus naast de bijkomende faillissementsrisico’s die Ridderkerk hiermee op zich neemt, kan dat enthousiaste beeld van “geld opleveren” ons over een paar jaar nog wel eens lelijk opbreken.
De raad mag vanavond bepalen of erfpacht nu echt tot de taken van de gemeente behoort of dat men zich hiermee oneigenlijk op de private markt van financiële instellingen begeeft. En minstens zo belangrijk, moet men - alleen al gelet op de uiterst onzekere nasleep van de corona pandemie - nu wel zo blij zijn met het ‘eeuwigdurend’ onttrekken van miljoenen gemeenschapsgeld en is dit op termijn daadwerkelijk ten voordele van de Ridderkerkse burger? Gelet op de reacties in de commissie valt te vrezen dat de risico’s opnieuw als erfenis worden doorgeschoven naar een volgende generatie.

Peter van Veelen