Foto: Jos Wesdijk

Nieuwe scholen in Ridderkerk

We staan er financieel uitstekend voor in Ridderkerk. Er wordt druk geïnvesteerd in vernieuwen van ons ‘maatschappelijk’ vastgoed. Nu worden twee basisscholen vervangen, de Driemaster, de Klimop Ridderkerk en het Gemini college volgen binnen afzienbare tijd. Dit zijn oude panden als je kijkt naar het ‘soort bouw’ die is toegepast. De scholen zijn nooit gebouwd om honderden jaren mee te gaan. Ridderkerk groeide hard in die tijd en er moesten snel scholen komen en als die 40 jaar mee zouden kunnen is dat prima.

De Wingerd is gebouwd in 1968 als school met 8 lokalen. Uitgebreid in 2001 met 2 noodlokalen en in 2006 met nog eens 2 noodlokalen. De school is dus voor het grootste deel 53 jaar oud. Ik ken de school vanuit mijn periode in het schoolbestuur nu ca 15 jaar geleden. Toen werd al druk gesproken over nieuwbouw omdat het pand veel ongemakken vertoonde. BURGER OP 1 is dus ontzettend blij dat hier eindelijk plannen voor zijn. Dan kom ik bij de Noord, deze is van bouwjaar 1973, 8 lokalen en in 1994, 4 lokalen er bij, niet zijnde noodlokalen. Deze is dus 48 jaar oud en heeft geen (te oude) noodlokalen, deze worden doorgaans voor 10 jaar neergezet.

Het is prachtig dat we eindelijk nieuwbouw kunnen realiseren voor al deze scholen. Ik licht deze twee er uit omdat zij beiden in de wijk Oost staan en zoals het er nu voor staat, beiden tegelijk vervangen gaan worden. Beide scholen hebben ca 300 leerlingen. Voor vervangende ruimte is het ‘Trefpunt’ in Oost aangewezen, een voormalige basisschool. Deze is uitermate geschikt en al eerder gebruikt voor tijdelijk opvang voor de Schaepmanschool. Deze is echter al te klein voor één school (tijdelijk) laat staan dat er twee scholen, beiden met kinderopvang gehuisvest kunnen worden.

De Noord wordt vanavond besproken in de raad. Fijn dat ook hiervoor nieuwbouw komt. De Wingerd wordt volgende maand (volgens de planning) besproken. Waar de bewoners van wijk Oost, zeer terecht, tegenaan lopen is het feit dat ook het schoolplein bij het Trefpunt benut gaat worden n.l. door er een aantal noodlokalen te gaan plaatsen. Alle leerlingen komen dus bij elkaar in één deel van de wijk maar die moeten ook gebracht en gehaald worden. Dat gaat daar heel veel verkeer geven omdat nu eenmaal veel kinderen met de auto gebracht worden. Daarbij komt het bouwverkeer voor de Wingerd die op ongeveer de zelfde locatie terug gebouwd gaat worden.

Bij de Wingerd is nu een prachtige speelgelegenheid voor de buurt, en ook het plein van het trefpunt wordt daarvoor gebruikt. Ook daarin zien ouders en bewoner grote zorgen omdat er naast auto verkeer veel kinderen rond lopen. Kortom, het is prachtig dat deze scholen vervangen worden en uitgebreid tot een Integraal Kind Centrum waarbij kinderopvang, zorg en educatie onder één dak komen. Maar waarom tegelijk? Waarbij ik direct wil opmerken dat in geval van keuzes de Wingerd dringend voorrang zou behoeven.

Petra van Nes-de Man,
BURGER OP 1