Rico Hop: "Ik wilde altijd al een kinderboek schrijven
Rico Hop: "Ik wilde altijd al een kinderboek schrijven Foto:

Rico Hop bedenkt een wereld met dwarsliggers

Deze week wordt het eerste kinderboek van de Ridderkerkse schrijver Rico Hop gelanceerd. Na twee boeken met anekdotes van postbodes en veel leuke liedjes wil hij kinderen wijsmaken dat wij last hebben van “Dwars & Co”.
“Het is niet zo dat ik nu plots een kinderboek geschreven heb. Ik wilde dat al heel lang. Al meer dan vijftien jaar geleden borrelden er ideeën voor kinderboeken bij me op. Sinds die tijd zijn er veel verhalen bijgekomen. Toen ben ik onder andere liedjes gaan schrijven en bleven de ideeën een tijdje op de plank liggen. Maar mijn fantasie moet er wel uit” vertelt de schrijver.

Met “Dwars & Co” verhaalt de schrijver over het grootste bedrijf ter wereld met de kleinste werknemers. Dit minivolk streeft ernaar om bij mensen van alles in de soep te laten lopen. “De dwarsliggers zorgen ervoor dat de prik uit de cola gaat, je oplader plots leeg is of je ineens onder een koude douche staat” geeft de auteur wat voorbeelden.

De eerste bedenksels voor “Dwars & Co” had Rico al in 2008 op papier gezet. Hij kwam op het idee toen hij bijna vijftien jaar geleden zijn eerste huis in Ridderkerk kocht. “Daar ging een lamp ineens kapot. Toen daarna de afstandsbediening het ook niet deed dacht ik: volgens mij is dit het werk van kleine wezentjes die ’s nachts op pad gaan om mensen dwars te liggen.”

Puistjesbrouwer
Rico Hop heeft de dwarsliggers voorzien van ingenieuze apparaten waarmee ze ons leven zuur kunnen maken. Ze kunnen ’s nachts bijvoorbeeld uitrukken met een krimpmachine, blauweplekkenbokser, puistjesbrouwer, onkruidzaaier en viezeluchtjesmaker. “Ook kunnen ze ervoor zorgen dat er maar één klein velletje wc-papier op een rol zit en je jeuk krijgt op een plek waar je er net niet bij kan” weet de schrijver.

Leuke tekeningen
Het boek is voorzien van veel leuke tekeningen van illustrator Bas Schel, die volgens de bedenker de dwarsliggers op een aansprekende manier tot leven heeft gebracht. “We hadden echt een goede samenwerking. We hadden nauw contact over hoe we de dwarsliggers zouden laten zien en dat heeft veel grappige tekeningen opgeleverd” aldus de Ridderkerker.

Mogelijk een serie
“Dwars & Co” verschijnt bij de grote Belgische/Nederlandse uitgeverij Lannoo. Rico had daar al contact mee na het inzenden van een tekst voor een ander kinderboek. “Dat is op een laag pitje gekomen na het aantreden van een nieuwe redacteur. Die vroeg aan mij of ik ook iets anders had liggen” vertelt Rico: “Nadat ik het verhaal van de dwarsliggers had gestuurd kreeg ik direct een persoonlijke uitnodiging. Ze zijn heel enthousiast en hopen dat dit kan uitgroeien tot een leuke serie. Ik ben al met deel 2 bezig.”

Met vertraging
De Dwarsliggers lieten zich ook gelden in de aanloop van de boekuitgave. De verschijningsdatum moest met een maand worden verschoven en de gedeeltelijke sluiting van de boekhandels moet volgens de schrijver ook het werk zijn van Dwars & Co: "In alles wat mis gaat hebben zij de hand. Ze hebben een grote hekel aan mensen.”

Ook Rico Hop behoort tot de schrijvers die oproept om zijn boek te kopen bij de lokale boekhandels. Die hebben naar zijn zeggen juist nu onze steun hard nodig.

Bij de boekhandel is "Dwars & Co” voor € 13,99 te koop.

"Dwars & Co" werd geïllustreerd door Bas Geel