INGEZONDEN

Stop de kaalslag in het Oosterpark

Het is onbegrijpelijk dat de gemeente Ridderkerk het Oosterpark doormidden gaat delen. Ik had eerst nog het idee dat het met de herinrichtingsplannen wel mee zou vallen. Helaas. Het begint al met het laten verdwijnen van het ‘Essenlaantje’ dat doodlopend wordt (Combinatie 18/25 maart jl.). Het ‘laantje’ behoort tot de mooiste fietspaden van het Oosterpark. Begin- en eindpunt van veel fietstochtjes. Allemaal voorbij binnenkort. Want het aan te leggen tweede honkbalveld loopt door tot aan de snelweg. Het park wordt dus letterlijk in tweeën gedeeld. Wat overblijft van het ‘essenlaantje’ is een wandelpad achter de sportvelden langs en nabij het voortrazende verkeer op de snelweg. Lekker ontspannend. Wie heeft dit bedacht? En waarvoor?

Blijkbaar om een honkbal vereniging een tweede veld te geven. Hiervoor gaan we in een volgroeid park honderden(!) bomen kappen en bosschages verwijderen. Let wel, voor een sport die in ons land een marginaal bestaan leidt, amper bezoekers trekt en alleen in de zomermaanden wordt beoefend! Een vereniging met 150 leden krijgt dus een verhoudingsgewijs enorm terrein van ca. 18.000 m2 dat zes(!) maanden per jaar niet gebruikt wordt. Een terrein dat omgeven zal worden door een stalen hekwerk dat het park letterlijk doormidden deelt. Wat een aanfluiting!

Nog los van de vraag of een openbaar park bestemd is voor grootschalige sportaccommodaties. Ik vind van niet, kleinschalige accommodaties voor tennis, minigolf en een kinderboerderij passen wel en geven reuring aan een park en zijn bovendien het hele jaar toegankelijk. Maar kaalslag plegen om een tweede honkbalveld te realiseren, is echt van de zotte. Fietsers zijn blijkbaar ook niet meer welkom in het Oosterpark. Want waar kunnen fietsers na oplevering van het tweede honkbalveld het park in? Misschien ter hoogte van het tuincentrum of via een drukke weg langs een bedrijventerrein? In beide gevallen sta je na een kort ritje weer ‘buiten’, want rondrijden in het park is er niet meer bij. Bij de honkbalvelden houdt het park voor fietsers namelijk op.

En dat alles omdat de vereniging het aanbod om elders uit te breiden naast zich neerlegt. Hierdoor wordt wel het algemeen belang van alle Ridderkerkers met voeten getreden. Een openbaar park is er namelijk voor iedereen. Sporter of geen sporter. En een ruimtevretende sportaccommodatie voor een kleine sportvereniging staat daarom op gespannen voet met dat algemeen belang.
'Gelukkig’ krijgen we wel een ruiterpad. Dat er maanden voorbijgaan zonder dat er een paard in het park wordt gesignaleerd en de manege kilometers verderop ligt, wordt gemakshalve over het hoofd gezien. Maar wat wil je met ambtenaren die denken dat fietsers in het Oosterpark altijd op weg zijn naar Rijsoord, zodat het ‘essenlaantje’ best doodlopend gemaakt kan worden. Dan ben je toch uitgepraat? Blijft over de meest knellende vraag: Wat is er mis met het huidige Oosterpark?

Paul Lodder

Ome Leen
Afscheid nemen van personen die je dierbaar zijn doet heel veel pijn. Zoals nu ook het afscheid van Leen van Geenen. Ik had het voorrecht om Leen te begeleiden naar scholen, waar hij zijn verhaal deed over wat hij meegemaakt had in de Tweede Wereldoorlog. Heel vaak waren we allebei ontroerd over de aandacht en vragen van de leerlingen die aan hem gesteld werden.Zij mochten “Ome Leen” tegen hem zeggen wat onderling een aparte Sfeer en Vertrouwen gaf! Lieve Leen, je blijft altijd in mijn ‘'HART”en ik weet zeker dat dat dit ook bij vele anderen zo zal zijn..........!

Lies Bakker

Waarom wachten?
Waarom wordt er nog steeds niet gevaccineerd in Ridderkerk? De sporthal is al weken geleden in gereedheid gebracht. Zijn er geen mensen om te prikken? Is er geen opslag voor de vaccins? Waarom horen wij niets van Burgemeester en Wethouders? Vragen waar veel Ridderkerkers mee zitten. Toch raar dat je voor een vaccinatie naar de Van Nelle fabriek moet? Of nog erger naar Sommelsdijk, Spijkenisse of Capelle aan de IJssel. Het zal allemaal wel de schuld zijn van de GGD maar zitten wij zo maar af te wachten? Dit moet toch zo te regelen zijn?

M. Van Ee - Rook