Eva van Trotsenburg stapt op de fiets voor de Nederlandse Vereniging voor Autisme Foto:

Fietsen voor de autismevereniging

De Ridderkerkse Eva van Trotsenburg doet mee aan de vierdaagse sponsorfietstocht van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. In vier dagen zal ze van Bergum in Friesland naar Valkenburg in Limburg fietsen. Samen met haar vader zal ze zo'n 500 kilometer onder de wielen krijgen.
De NVA sponsortocht is de afsluiting van de Autismeweek. De 22-jarige Eva heeft zich er direct voor opgegeven toen ze erover las. "Wielrennen is mijn allergrootste passie en brengt mij veel rust in mijn hoofd. Daarom is het super leuk om dit nu te kunnen combineren” aldus de Ridderkerkse, die zelf tot de doelgroep van de NVA behoort. Acht jaar geleden werd ze gediagnostiseerd met autisme, maar de problemen hiervan had ze al langer: "Mijn diagnose heeft bij mij veel rust en begrip voor mezelf gebracht. Eindelijk snapte ik waarom ik ben wie ik ben.” Voor Eva is de sponsorrit niet alleen met de afstand een grote uitdaging. Elke avond op een andere plek slapen zal ook spannend zijn, net zoals het in- en uitchecken bij de hotelbalies. Alles zal anders zijn dan de vertrouwde dagelijkse routine (de dagbesteding waar ze dagelijks werkt). Samen met haar vader heeft ze daarom alles tot in de puntjes voorbereid. Niet alleen is er samen veel getraind, maar ook de plekken waar onderweg gezond geluncht kan worden zijn al gekozen. In totaal stappen zo'n veertig mensen op voor de etappes van Bergum-Epe, Epe-Nijmegen, Nijmegen-Roermand en Roermond-Valkenburg. Coronoproof vertrekken de fietsers gespreid en rijden ze hooguit met z'n vieren. Eva's streefbedrag voor de sponsorrit was 500 euro. Dat geld had ze al binnen enkele dagen bij elkaar. Inmiddels staat de teller op bijna 900 euro. "Mijn dank aan alle sponsoren is enorm. Jullie kunnen er zeker van zijn dat ik mijn benen uit mijn lijf ga trappen” belooft ze.