Arjan Nugteren is gevolgd voor het programma 'De 100: wachten op een donor"
Arjan Nugteren is gevolgd voor het programma 'De 100: wachten op een donor" Foto:

Met 'De 100' wachten op een donor

In het televisieprogramma "De 100: wachten op een donor” volgt Bert van Leeuwen een groep mensen die soms al jaren wacht op een geschikte donor. De presentator van de EO maakte een jaar lang de persoonlijke verhalen mee van patiënten die uitkijken naar een donor. Een van de geportretteerden in deze zesdelige serie is Arjan Nugteren uit Ridderkerk. Voor de startaflevering van vorig jaar kwam al een televisieploeg bij hem thuis. Het vervolg laat zien hoe het hem het afgelopen jaar is vergaan: "Het programma is natuurlijk anders geworden dan de makers een jaar geleden voor ogen hadden. In coronatijd is het niet zo vanzelfsprekend dat je bij je ziekenhuisafspraken een televisieploeg bij je hebt. Op verzoek hebben we zelf wat gefilmd bij mijn fysiotherapeut en we hebben gesprekken gehad via Teams. Afgelopen maandag had ik Bert van Leeuwen wel weer bij mij op de koffie” vertelt de Ridderkerker. De door een longfibrose getroffen Arjan stond vorig jaar hoog op de lijst voor een longtransplantatie. Met "De 100: wachten op een donor” wordt verteld hoe het hem is vergaan in een jaar dat het aantal longoperaties noodgedwongen werd teruggebracht. Corona had bovendien effect op het aantal mogelijke donors. "Longen van mensen die overleden aan corona waren niet geschikt” weet Arjan. Zijn wereld was vanwege zijn gezondheid het afgelopen jaar erg klein: "Ik deed al voorzichtig en hield voor corona al afstand. De maatregelen waren in mijn voordeel. Ik kon gewoon naar de Jumbo. We sla ik nog steeds over als alle winkelwagens op zijn. Het moet niet te druk zijn.”
"De 100: wachten op een donor” is op maandagavonden om 21.30 uur bij de EO op NPO1.