Foto:

70 jaar Molukkers in Ridderkerk

Vorige week zondag was het precies 70 jaar geleden dat de eerste groep Molukse KNIL-militairen in Nederland arriveerde. Ze kwamen per boot aan in Rotterdam. Dezelfde boot (Kota Inten) die 5 jaar daarvoor vele Ridderkerkse mannen naar de voormalige Nederlandse kolonie Nederlands-Indiƫ, nu Indonesiƫ, bracht. Ridderkerkse militairen die net als de militairen uit het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) vochten voor de Nederlandse vlag tijdens de militaire actie aldaar.

In de media is er veel aandacht geweest vanaf vorige week zondag over 70 jaar Molukkers in Nederland. Vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap vertelden hun verhaal over de mooie maar ook de lelijke kanten van hun geschiedenis in Nederland.

Ridderkerk is sterk verbonden met de Molukse geschiedenis en kent een warme Molukse gemeenschap. Een van de unieke Molukse gemeenschappen in Nederland met moslim- en christengezinnen. Op de website van het Moluks Historisch Museum staat een uitzending waar ook de Molukse gemeenschap in Ridderkerk aan bod komt. Het verhaal van deze Ridderkerkers in de uitzending van het Moluks Historisch Museum is, net als de hele uitzending, het kijken waard.

Historische bescherming voor graven militairen

Naar aanleiding van een bericht op de sociale mediakanalen van Partij 18PLUS over 70 jaar Molukkers in Ridderkerk, zijn we benaderd door vertegenwoordigers van de Ridderkerkse Molukse gemeenschap over het volgende: De burgemeester van de gemeente Tiel heeft in uitzending van het Moluks Historisch Museum aangegeven dat de gemeente Tiel de eerste gemeente is die de graven van Molukse KNIL-militairen en hun vrouwen in Tiel een beschermde historische status gaan geven.

Personeel van het voormalig Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) worden net als alle (ex)-militairen met de Nederlandse nationaliteit, die het Koninkrijk dienden in oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties, zoals vredesmissies in internationaal verband, gezien als veteraan. Meerdere Ridderkerkse veteranen liggen begraven op de begraafplaatsen Rusthof en Vredehof.

Partij 18PLUS heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd of het college mogelijkheden ziet om ook de graven van veteranen in Ridderkerk een beschermde historische status te geven. Wat Partij 18PLUS betreft verdienen onze veteranen deze status.

Mocht u vragen/opmerkingen/aanvullingen hebben naar aanleiding van deze column dan kunt u deze mailen aan raadslid@partij18plus.nl. Uiteraard kunt u zich over andere zaken ook tot dit e-mailadres wenden. Daarnaast zijn we via WhatsApp te bereiken op: 0610856604.

Jeroen van Neuren, Fleur Stip, Lucien Westbroek, John Stip en Pascal Slaa
Raadsleden Partij 18PLUS