Capitulatieschool als monument

Het schoolgebouw waar op 15 mei 1940 de capitulatie van Nederland werd getekend wordt een gemeentemonument en mogelijk een Rijksmonument.
Het college heeft de procedure voor het aanwijzen als gemeentemonument onlangs in gang gezet. De kans bestaat dat het capitulatielokaal bovendien wordt aangewezen als Rijksmonument. De Rijksdienst Cultureel Erfgoed is in opdracht van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bezig met een onderzoek naar zaken rondom de Tweede Wereldoorlog die nog niet beschermd zijn, waaronder de voormalige school in Rijsoord.

Eerste recht van koop
Het college wil ook gebruikmaken van het eerste recht van koop. Aan de gemeenteraad wordt een krediet van ruim 750.000 euro gevraagd om het gebouw en het gedenkteken aan de Rijksstraatweg terug te kopen. De inventaris van het museum en het woonhuis wil het college niet overnemen. Eigenaar Ad Los wil alleen in zee met een koper die alles overneemt. Hij vindt het vreemd dat de gemeente hem niet betrokken heeft bij het voornemen om het gebouw een monumentale status te geven.

INGEZONDEN

Kleine actie, Groot succes!
De 40-dagentijd stond dit jaar in het teken van de werken van barmhartigheid. Een van de werken is "De naakten kleden”. Om dit in praktijk te brengen kon er 27 maart jl. kleding ingeleverd worden in de kerk de Levensbron aan de Jan Luijkenstraat. Niet zomaar kleding maar één kledingstuk waaraan men erg gehecht was. Het was heel goed om te zien dat iedereen zijn of haar kledingstuk, vaak met zorg ingepakt kwam brengen: Een fijne sfeer om even elkaar kort te zien, de huidige maatregelen in acht nemend. En ook een bewustwordingsproces. Goed te merken dat er omgezien wordt naar de medemens, juist in deze tijd.
Ook in de Christus is Koningkerk in Slikkerveer was er ingezameld. Het resultaat mocht er zijn. Alle kleding is gebracht naar de Kledingbank in Ridderkerk. Mede namens de Kledingbank heel hartelijk dank.

Gemma van Laecke en Rita Stok, medewerkers projectgroep 40-dagenkalender van gezamenlijke Ridderkerkse kerken