Louis van Kleef scoort en is geliefd bij z’n biermaatjes.
Louis van Kleef scoort en is geliefd bij z’n biermaatjes. Foto:

Nog te vroeg voor een biertje

Zaterdag 7 september 1996
Eindelijk kan er weer eens gespeeld worden voor het ‘echie'. Na een lange voorbereiding met vriendschappelijk wedstrijden ontmoet Rijsoord in de eerste competitiewedstrijd van een fonkelnieuw seizoen het Hoekschewaardse Heinenoord. Wim Kalt begint aan zijn 3e seizoen als hoofdtrainer bij Rijsoord. Bij Heinenoord gaat de ook bij Rijsoord ook niet onbekende oefenmeester Leen Tump aan zijn 6e seizoen als hoofdcoach beginnen. De enige dissonant, na de voorbereiding is de ‘gemeente' Ridderkerk, die het niet voor elkaar heeft gekregen om het gerenoveerde hoofdveld speelklaar te krijgen. Het b-veld dient derhalve als centercourt. De foto is aan tweeën geplakt en geeft ons meteen een fijn kijkje uit een andere invalshoek van de thuishaven aan de Vlasstraat. We aanschouwen de kantine van een zijde die we niet altijd kunnen waarnemen. We kijken naar volle bebossing, zien geen reclameborden en de stang van de omheining dient als een lang ‘knaapje' voor de jasjes van de supporters. Het is lekker weer en Rijsoord gaat als een speer van quitte. Op de foto links zien we de inleiding tot de eerste seizoen-treffer van de ‘kraaien''. Nummer 10 is Louis van Kleef. Een spits van kaliber. Hij draagt het stempel geen gemakkelijke joch te zijn. Ik zou zeggen: houden zó! Dan maar lastig! Heerlijk om zo'n speler in je elftal te hebben. Louis is een beresterk aanspeelpunt en bovendien een koele afronder! Op de foto heeft hij bijtijds een schuine loopactie richting eerste paal ingezet na een voorzet van Casper Westerveld. Hij is eerder bij de bal dan de mis timende Heinenoord-goalie Frank Anemaat. Frank was overigens een goeie, atletische doelman en had als Ridderkerker ook een RVVH-verleden. Als een duveltje uit het bekende doosje snoept Louis dit buitenkansje doeltreffend af en enkele seconden later viert hij dit feestje met twee uitzinnige supporters die slechts één hand over hebben om mee te juichen. Met die andere hand wordt namelijk het flesje bier gekoesterd. Maar wát graag zou Louis al een beetje van het gerstenat hebben willen proeven…maar hem kennende gaat de route allereerst naar de voorbereider van deze 1-0. Eerst alle credits naar de aangever! De hier pas 20 jarige Van Kleef zou seizoenen later de overstap naar ‘buurman' A.S.W.H. maken. Daar vierde hij het Algeheel Kampioenschap voor amateurs het allergrootste succes uit zijn voetballoopbaan. En hoe eindigde deze competitieouverture? Tot groot ongenoegen van trainer Kalt verspeelde Rijsoord een 2-0 (door Bas Heiden) voorsprong. Na de pauze nivelleerde Heinenoord-aanvaller Ricardo Laures binnen een kwartier met 2 goals de stand tot 2-2. Tijdens de meeslepende slotfase leek Rijsoord alsnog de volle winst te gaan boeken. Casper Westerveld mocht aanleggen voor een elfmetertrap. De doorgaans trefzekere Westerveld vond echter een sta-in-de-weg in doelman Anemaat.

Henk Sterkenburg