Gevolgen van die ene rookmelder

In De Combinatie van 15 oktober 2020 las ik in De Blauwkai van de gemeente Ridderkerk het artikel “Een digitale duik in de geschiedenis van Ridderkerk”. Hieruit citeer ik het volgende: “Marten Douma, destijds hoofd van de afdeling Landmeten, herinnert zich J.W.A. Blom goed. “Hij had een werkplek in de kelder en rookte pijp. Hij liet daarmee regelmatig het brandalarm afgaan, want hij zat onder de rookmelder te werken.”
Op het bovenstaande heb ik als vroegere vroegere huismeester van het gemeentehuis van Ridderkerk wel enige aanvullingen. Die rookmelder waar de heer van der Blom onder werkte was wel een bijzondere rookmelder! Volgens mij had de heer van der Blom wel redenen om deze rookmelder telkens te laten afgaan. Hij was ook op de hoogte van het feit dat er in deze periode controle was geweest door een inspecteur van het Nederlands Veiligheidsinstituut. De heer van der Blom gaf op een ludieke manier uiting van zijn onvrede aan zijn chef van de afdeling Interne Zaken. Deze chef was ook mijn chef. Hij wilde niet erkennen dat zijn medewerkers door deze rookmelder gezondheidsproblemen konden krijgen.

In deze periode, het was in 1980, was ik daar werkzaam als huismeester. Voordat ik huismeester in het gemeentehuis van Ridderkerk werd, was ik werkzaam op een Rotterdamse PABO als amanuensis. Als amanuensis had ik diverse veiligheidscursussen gevolgd, waaronder het werken met radioactieve stoffen. Bij de sollicitatie bij de gemeente Ridderkerk had ik bedongen dat ik alleen zou komen als ik een vast dienstverband zou krijgen. In mijn taakomschrijving stond ook vermeld dat ik de zorg had over de veiligheid en over personen in het gebouw.
In het voorjaar van 1980 kwam een inspecteur van het Nederlands Veiligheidsinstituut bij mij. Hij vroeg aan mij of hij de geplaatste radioactieve rookmelder in de archiefruimte mocht controleren. Ik wist niet dat er in het gebouw een radioactieve rookmelder was. Toen hij deze rookmelder had gecontroleerd, vroeg ik hem wat de halfwaardetijd van deze radioactieve rookmelder was. Hij keek me aan en zei: “Uw vraag hoor ik niet veel van huismeesters”, waarop ik hem vertelde dat ik met radioactieve stoffen had gewerkt als amanuensis.

Hij vertelde me dat deze radioactieve rookmelder een halfwaardetijd had van 450 jaar. Omdat ik wist dat de heer van der Blom werkte onder een zeer laag plafond, vroeg ik aan deze inspecteur of deze plafondrookmelder schadelijk kon zijn voor mensen die hier werkten. Het antwoord: “Als u naar de tandarts gaat en deze maakt van uw gebit een röntgenfoto, dan kan dat geen kwaad. Maar als u iedere dag zo’n röntgenfoto laat maken, dan krijgt u gezondheidsproblemen door de opgehoopte radioactieve stralingen. Dus personen die hier werken moeten voor de gevaren die zij hier lopen ingelicht worden.”

Van deze gevaarlijke situatie heb ik mijn chef schriftelijk ingelicht. Vanaf deze tijd werd ik beschouwd als een klokkenluider en heeft hij allerlei onfrisse pogingen gedaan om mij uit het ambtelijk apparaat te laten verwijderen.
In deze periode kwam ik er achter dat het bouwteam, waarin ook burgemeester Verplanke, deel vanuit maakte, had besloten dat er in het eerste jaar na de oplevering beslist geen klachten over de gebreken van dit gemeentehuis mochten komen. In dat eerste jaar regende het wel klachten over bouwkundige gebreken.
Men heeft allerlei middelen geprobeerd om mij uit het ambtelijk apparaat te verwijderen. Mijn chef ging zelfs zover, om zijn meerdere te behagen, tot het plegen van een meineed bij het Ambtenarengerecht. Daar verklaarde hij onder ede dat hij over mij klachten had ontvangen van de toenmalige fractievoorzitters van de SGP en Partij van de Arbeid. Deze personen wisten van niets en hadden geen klachten over mij. Het toenmalige college van B en W kreeg van de rechter te horen: “Onbehoorlijk bestuur en grote onzorgvuldigheid”. De leden van dit college bleken slechte verliezers te zijn, merkte ik later.

L. Verhoeven

Vierde deel van Alblasserwaard documentaire op TV

Deze week is de vierde aflevering van de documentaireserie over de Alblasserwaard te zien op TV Ridderkerk. Deze 28-delige serie is gemaakt door RTV Alblasserwaard en belicht de historie, natuur en het alledaagse leven van de streek. In het vierde deel wordt met een wandeling de aandacht gevestigd op de natuur en specifieke landschapskenmerken.
TV Ridderkerk zendt deze aflevering uit op donderdag 8 april en zondag 11 april 2021 om14.00 en 18.00 uur.
TV Ridderkerk is te zien op het analoge Ziggo kanaal 67+ (frequentie 840.00) en het digitale Ziggo kanaal 36 (mediabox) en kanaal 336 (CL+ module), KPN kanaal 1377, Telfort, Tele2, Vodafone, Solcon en via de APP van RTV-Ridderkerk.