Albrandswaard, Barendrecht en Ridderkerk zijn de enige gemeenten met aan aanvraagtermijn van 24 uur. (Kaart gemaakt door Tim van der Toorn, stagair 2e jrs Bestuurskunde EUR) Foto:

INGEZONDEN

Minder vrijheid met WMO-vervoer

Ouderen en mensen met een lichamelijke uitdaging die met het WMO vervoer moeten reizen worden nog jaren beperkt in hun sociale leven door de maatregelen die het college heeft genomen.
Het Ridderkerkse college wenst met twee maatregelen de kosten te verlagen. Alleen spoedritten mogen aangevraagd worden met een uur, bij alle andere ritten is de aanvraagtermijn verlengd naar 24 uur. En de vervoerder mag inwoners langer laten wachten, bovenop het kwartier dat het busje al eerder of later mag komen dan de afgesproken tijd. Tot 1 januari 2021 zou men ‘er coulant mee omgaan'. De maatregelen zijn genomen zonder overleg met ervaringsdeskundigen.
Sinds het bekend worden zetten we ons in om dit tegen te gaan. Ridderkerk geeft miljoenen uit maar inwoners die met het WMO-vervoer reizen kunnen niet meer ‘s morgens afspreken om die dag ergens naar toe te gaan. Ook het bijwonen van ingelaste vergaderingen of invallen op het werk is niet meer mogelijk. Ridderkerk lijkt zo verweven met Barendrecht en Albrandswaard dat eigen beleid voeren geld kost.
De maatregelen staan haaks op de fraaie woorden over Inclusie en ‘Iedereen doet mee' in persberichten en in het recent vastgestelde beleid Sociaal domein. Gebruikers van het WMO vervoer hebben zich laten horen. Er kwamen 58 klachten binnen bij de vervoerder en 82 bij de gemeente zelf. Volgens het college zijn dat er echter niet genoeg.
Het is ook in strijd met het VN-Verdrag Handicap waar Ridderkerk in oktober met veel persaandacht voor heeft getekend. Daarin staat dat gestreefd moet worden naar verbétering van de positie van mensen met een beperking. Dit is een forse achteruitgang.
En die forse beperking van de bewegingsvrijheid zal nog voelbaarder worden als straks de coronamaatregelen versoepelen en alle mensen weer meer willen en kunnen gaan doen.
Bijna alle gemeenten in Zuid-Holland hebben een aanmeldtermijn van een uur. Ridderkerk spant de kroon met 24uur. En de Ridderkerkers met een lichamelijke uitdaging is niets gevraagd maar betalen wel de rekening.

Arianne Ripmeester
PvdA Ridderkerk