LEZERS SCHRIJVEN

Water(schap)vervuiling
De laatste tijd kunnen wij veel lezen over gedoe in het bestuur en parlement van het waterschap. Niet alleen het hoofdkantoor hiervan staat in Ridderkerk. Ook was een Ridderkerks gemeenteraadslid daar Heemraad (zeg maar wethouder). WAS: want de puinhoop is zo groot dat op 15 maart alle heemraden zijn afgetreden. Allemaal. Dus is er nu op grond van de Waterschapswet artikel 41 lid 6 een tijdelijk noodbestuur.
Afgelopen donderdag kwam C.G.J. Broeders in een ingezonden brief in deze krant met een idee voor een grote schoonmaak. Hierbij mijn idee.
Een waterschap is bij wet op afstand gezet van de rijks- en provincieoverheid. Het is een z.g. zelfstandig bestuursorgaan met eigen bestuur, gebouwen, faciliteiten en personeel. De waterschappen hebben een eigen parlement met getrapte vertegenwoordigers van diverse geledingen, zoals boeren, plus direct verkozenen. Dat parlement moet bestuur en directie controleren. Daarmee onttrekt een waterschap zich volledig aan het nationale parlement of aan provinciale staten. Dit kost extra geld en is niet nodig.
Een waterschap heeft een belangrijke taak in de waterhuishouding in ons land. Ook beheert het waterschap autowegen. Maar gemeenten, provincie en het Rijk beheren ook autowegen. In totaal dus vier (!) overheden.
Iedereen kan bedenken wat een rompslomp het geeft als er vier wegen een kruispunt vormen, waarbij elke weg een andere beheerder heeft.
Het land is overgeorganiseerd. Dus hef het waterschap op, en leg de taken bij andere overheden neer.
Wat dat oplevert? De club waar alle waterschappen bij zijn aangesloten, de Unie van waterschappen (UWV), geeft zelf toe dat opheffen van het waterschap elk jaar weer EUR 23.000.000,00 (23 miljoen) oplevert. Overigens spreken andere bronnen van iets van jaarlijks EUR 300.000.000,00 (300 miljoen). Daarnaast kan iedereen bedenken dat het makkelijker is als je te maken hebt met minder bestuurslagen, die elk hun eigen regeltjes, formulieren enzovoorts hebben.
Als u ook een idee heeft hoor ik het graag. Mijn gegevens zijn te vinden op: www.vk.com/marcelvink.

Marcel Vink