Deze Art Impression, met aanzicht vanaf de Verlengde Kerkweg, wordt nog nader uitgewerkt Foto:

Boodschappen doen in centrum zal gaan toenemen

(vervolg van pagina 25)

Vaak wordt de opmerking geplaatst dat de huren zo hoog zijn, is dat ook zo?
De BIZ gaat niet over de huren, dat is een zaak tussen de verhuurder en de huurder. De BIZ zal ook niet beweren dat de huren hoog of laag zijn, want wij kennen niet alle individuele huren. Maar we horen die geluiden ook. En hebben ook indicaties. Laten we er dit over zeggen. Er is niet een soort vaste huurprijs. Het is afhankelijk van de oppervlakte, de plek in het centrum en of de huurder iets toevoegt en goed businessplan heeft. Als er al 25 modezaken zijn dan zal de verhuurder kijken of er in een bepaald segment behoefte is aan nog een zoveelste modezaak. Er wordt ook gekeken of het een toegevoegde waarde heeft voor het gehele winkelcentrum.
Een verhuurder heeft er ook niets aan om zijn bestaande huurders in gevaar te brengen door overbewinkeling in bepaalde segmenten. De ondernemers mogen ook een bescherming verwachten zodat ze een reëel bestaan kunnen hebben. Een pand wordt niet verhuurd tegen elke willekeurige prijs. Maar de vastgoedeigenaren zijn wel bezig met een herijking van de huurprijzen. De BIZ raadt geïnteresseerden dan ook aan om zich te melden en niet uit te gaan van veronderstellingen. De BIZ kan onafhankelijk advies geven en is bereikbaar via winkelhartridderkerk@live.nl.

Waarom is er geen gratis parkeren in het winkelhart?
Dat is een vraag die geregeld terugkomt. Echter ook een vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Vaak wordt er een vergelijking getrokken met andere steden. Echter geen enkele situatie is gelijk. Wat daar bij komt kijken is hoe de eigendomsverhoudingen liggen in een centrum. Er zijn winkelcentra die van één eigenaar zijn. Die kan dan makkelijk een beslissing nemen. Er zijn ook situaties waar tal van factoren zijn die gratis parkeren minder makkelijk maken. In Ridderkerk valt het straatparkeren onder de gemeente. De parkeergarages zijn particulier eigendom en hebben een verdienmodel voor de eigenaar. Dat maakt het al niet eenvoudig. Ruim 25% van de ondernemers kunnen niet verplicht worden tot meebetalen via bij voorbeeld een servicebijdrage.
Vorig jaar heeft de BIZ aan de gemeente gevraagd om een proef voor gratis parkeren op straatniveau. Dit voorstel heeft het in de gemeenteraad helaas niet gehaald. De BIZ had hiermee graag gezien welke invloed het zou hebben op bezoek– en koopgedrag. Voorlopig zullen we het dus moeten doen met de bestaande situatie. Daarbij wel opgemerkt dat er op korte loopafstand nog volop gratis parkeerplekken zijn. Op straatniveau betaald men € 1,10 per uur, in de garage € 1,60 met een maximum van € 5,00 per dag. In sommige steden betaal je dat laatste al per uur. Wie bij de Jumbo zijn boodschappen doet krijgt bij € 25,00 boodschappen een gratis uur parkeren. Deze regeling zal ook voor de supermarkt van de Lidl gaan gelden.

Zijn er nog meer wensen die de BIZ heeft?
Wensen zijn er altijd. Ook zijn er nog tal van vraagstukken die nog een oplossing vergen. Al vele jaren wordt er gesproken over een goede ontsluiting van het centrum. Maar voor de BIZ is de belangrijkste vraag hoe we het centrum goed bereikbaar kunnen houden. Er wordt momenteel veel geïnvesteerd in het centrum en het economisch belang en werkgelegenheid is daarbij een belangrijk element. Op dit moment is er een ambitie bij de gemeente om de fietser een prominentere plek te geven op de centrumring. Ook meer groen op deze route heeft een voorkeur. Hiervoor wordt een Mobiliteitsplan opgesteld. Daarvoor zijn nu meerdere varianten aangedragen.
De BIZ heeft een variant aangedragen waarbij de bereikbaarheid met de auto en het Openbaar Vervoer een belangrijke rol behouden, maar ook meer ruimte voor de fiets. Met de komst van de Lidl zal ook het boodschappen doen in het centrum toenemen. En niet alle boodschappen kunnen met de fiets gedaan worden. Op termijn zullen er nog zo’n 200 parkeerplekken op korte afstand komen te vervallen. Er zal dus meer gebruik gemaakt gaan worden van de parkeergarages. Een goede en veilige inpassing voor de fiets en groen mag dus niet leiden tot een matige bereikbaarheid met de auto. De BIZ hoopt er vooral op dat bij het toepassen van groen “out of the box” gedacht kan worden door dit vooral aan de randen en gevels langs de centrumring toe te passen zodat er ruimte blijft voor een vooral veilige route voor fietser, openbaar vervoer én auto. De BIZ pleit dan voor vooral veel groen in het binnengebied wat dan een belangrijke bijdrage is voor een beter verblijfsklimaat en beleving.

Ook dit deel van de Ridderhof zal na de zomer worden aangepakt