Foto:

Gekker en gekker

Weet je waar ik toch zo klaar mee ben? - behalve corona dan - het feit dat je als je ergens solliciteert je bijvoorbeeld al minimaal drie jaar werkervaring moet hebben. En het leuke is dat elk bedrijf dit van je vraagt. Waar kan je dan nog heen om ervaring op te doen? Hoe komen andere mensen dan wel aan die ervaring? Kijk, ik snap dat het handig is als je al wat enige ervaring hebt en dat het bij sommige beroepen zelfs cruciaal zou zijn, maar waarom lijkt het tegenwoordig echt een ‘trend’ te zijn?
Ik weet niet zo goed of dit iets is van mijn generatie en de generaties die nog na mijn gaan komen. Evenals het gratis werk verrichten om dan maar van ellende ervaring op te mogen doen. De meeste werkgevers gaan er gewoon al vanuit dat je toch wel gratis werk wilt verrichten, omdat ze ook weten dat je die ervaring nodig hebt. Tegenwoordig draait alles alleen nog maar om je portfolio die je opgebouwd hebt. En hoe bouw je die op? Precies, door gratis werk te verrichten.
Ik merk dat niet alleen ik hier tegenaan loop, maar ook mijn generatiegenoten. Gratis werk verrichten lijkt nu een van de normaalste zaken van de maatschappij. Dit vind ik een gekke wending, aangezien het leven alleen maar duurder lijkt te worden. Is het dan niet raar dat we gewoon klakkeloos gratis werk aannemen? Het lijkt ook wel alsof bedrijven en werkgevers soms vergeten dat wij ook nog rekeningen hebben en wensen hebben om later een leuk huis te kunnen kopen.
O, en begin alsjeblieft ook niet over de huizenmarkt. Wij – als in mijn generatie en de velen na mij, hebben niet eens een rooskleurig uitzicht op het kopen van een huis. Je moet de raarste dingen uithalen wil je een huis kunnen krijgen. Het gaat tegenwoordig zelfs om een gun factor: wie verdient het huis meer? Bieder A of Bieder B?
Als je over dit soort verschijningen gaat nadenken, zakt de moed je eigenlijk wel een beetje in de schoenen. We zeggen altijd: ‘doe nu maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, maar de wereld lijkt zelf alleen maar gekker en gekker te worden.

Frontotemporale Dementie belicht in Online Alzheimer Café

Ook in de maand april is er een online Alzheimer Café Ridderkerk. Dit keer gaat Lenie de Jong in gesprek met Henry Rabbers over Frontotemporale Dementie, een bijzondere vorm van dementie. Hij vertelt liefdevol over zijn echtgenote Jolanda, die Frontotemporale Dementie had. De video is vanaf 22 april te bekijken via: www.karaatmantelzorg.nl.
Frontotemporale dementie (FTD) is een vorm van dementie die vaak moeilijk te herkennen is. Bij FTD wordt het voorste gedeelte van de hersenen aangetast. Veranderingen in het gedrag, persoonlijkheid, emoties, taalvaardigheid en motoriek zijn allemaal signalen die kunnen wijzen op FTD. Het verloop van FTD is onvoorspelbaar. Sommige mensen gaan snel achteruit, terwijl het verloop bij anderen geleidelijk gaat. Geheugenproblemen volgen vaak pas in een later stadium. Een van de meest opvallende kenmerken van FTD is dat deze ziekte al op relatief jonge leeftijd voorkomt. Het grootste deel van de mensen die de ziekte krijgt, is tussen de 40 en 60 jaar. Op jonge leeftijd is het, op de ziekte van Alzheimer na, de meest voorkomende vorm van dementie. Net als vorige maanden biedt de werkgroep Alzheimer Café Ridderkerk een video aan van een gesprek dat anders zou plaatsvinden in het Alzheimercafé. Deze video is vanaf 22 april te zien op de website van Karaat Mantelzorg en via Facebook.com/KaraatMantelzorg. Andere organisaties zoals Salem, Riederborgh, Internos en Aafje publiceren de video's ook op hun websites.