INGEZONDEN

Graag een enquête over ons stadspark

Het Oosterpark is door zijn vlakke ligging en verharde paden voor iedereen goed toegankelijk. Zelfs fysiek minder bedeelden, gezien hun leeftijd of afhankelijk van rollator, invalidewagen of scootmobiel kunnen hier terecht. Een zwemplas en ligweiden nodigen uit om zich te ontspannen buiten de stedelijke bebouwing. Fietspaden vormen goede verbindingen naar en tussen de gebieden er om heen. Hierdoor heeft het Oosterpark de functie van een stadpark, vergelijkbaar met het Vondelpark en Kralingse Bos.
Naast landschappelijke en recreatieve waarde heeft het ook een hoge emotionele waarde. Het is “óns” park! Wijzigingen in deze ruimte zou de Gemeente dan ook uiterst terughoudend en slechts onder strikte voorwaarden moeten uitvoeren.
Als eerste voorwaarde verwacht ik dat de thans voorgestelde ingrepen onvermijdbaar en absoluut noodzakelijk zijn om verbeteringen aan te brengen die ten goede komen aan ALLE ingezetenen. Die besluitvorming is echter pas verantwoord als gebleken is dat er onder de bevolking een breed draagvlak voor deze ingrepen leeft. Uiteraard dient de uiteindelijke besluitvorming democratisch, transparant en dus voor iedere burger controleerbaar te verlopen. De voorgestelde beperking van de openbare ruimte voor uitbreiding van een sportveld, gepaard gaand met het weghalen van bomen, het afsluiten van fietspaden en wellicht in de toekomst ook nog de aanleg van een pumptrac parcours tonen aan dat aan de eerste voorwaarde (gunstig voor allen) niet voldaan wordt. Aanleg van een geluidswal, herbeplanting van door de essenziekte aangetaste bomen voldoen daar uiteraard wel aan, eventueel ook de aanleg van nieuwe wandelpaden, waterpartijen en bruggetjes mits voor iedereen toegankelijk.

Naar het draagvlak onder de bevolking werd waarschijnlijk nauwelijks onderzoek verricht en is daar dus weinig van bekend. In een gemeentelijke bijlage van 7 oktober 2020 las ik 39 reacties die verzameld zijn binnen bezoekers- en onlinebijeenkomsten, bij Beleidsplatform NMD, MBR, 3VO Biotoop, Bewonersgroep Tarbot en Particulieren. Hierbij kwam ik geen enkele positieve uitspraak tegen, wel veel uiterst kritische vragen en uitingen van ongenoegen. Dat de huidige plannen zich bij de bevolking in een breed draagvlak kunnen verheugen lijkt wel uitgesloten. Een democratische besluitvorming eist dat iedere burger de lopende ontwikkelingen kan volgen. De vrije informatiewinning wordt echter belemmerd door het veelvuldig internet-vergaderen, een techniek die slechts door weinigen beheerst wordt. Uit de schaarse berichtgeving is het beeld ontstaan dat de Gemeente al vergaande beslissingen heeft genomen en het nu alleen nog maar een kwestie is van een juridisch verantwoorde presentatie. Democratischer lijkt het me om de burger nauwer bij deze zaak te betrekken, meer en betere voorlichting te geven, bij voorkeur een enquête onder de bevolking te houden en pas aan de hand van deze uitslag met passende maatregelen te komen. Dit is tevens de beste oplossing om het vertrouwen bij de burgerij te herstellen. Ik wens alle leidinggevenden en belanghebbenden veel wijsheid en vooral veel moed toe bij het nemen van de juiste beslissingen en waar nodig, reeds gemaakte plannen en gedane toezeggingen aan te passen, zo nodig terug te draaien.

H. Eckhart

De zoektocht naar een woonplek voor jongvolwassen Ridderkerkers met ASS

Op onze ingezonden hulpvraag naar geschikte woonplekken zijn veel reacties binnengekomen, daarvoor wil ik iedereen bedanken. De vraag was: waar in Ridderkerk is een goede plek voor gezamenlijke huisvesting van (jong) volwassenen met ASS, gecombineerd met een normaal tot hoog IQ? Stichting Woondroomzorg Ridderkerk (i.o.) wil hier op korte termijn in voorzien door geschikte appartementen te realiseren voor een zestal hoogbegaafde inwoners met autisme. Er zijn aardig wat tips binnengekomen voor eventuele woonplekken in Ridderkerk. Deze worden reeds bekeken en besproken binnen de gemeente. Ook boden mensen hun hulp aan bij de organisatie. Wat me vooral raakte waren de hulpvragen die binnen kwamen. Ze bevestigen de noodzaak en urgentie van ons initiatief. Helaas zullen wij niet iedereen kunnen helpen. Ik zal de gemeente hier uiteraard van de hoogte brengen. We hebben goede hoop dat de gemeente, in samenwerking met woonkompas, in de toekomstige bouwplannen rekening houdt met de hulpvraag van onze kinderen. Het was echter nu niet mogelijk om onze hulpvraag in te passen in de jongste ontwikkelingen. De intentie is om constructief te kijken in de plannen die verder in de toekomst liggen.
Ik zal me daar in ieder geval voor in blijven zetten.
Greet van Trotsenburg