INGEZONDEN

Woonvisie
In januari kondigde Partij 18Plus aan ‘volgende maand’ met een uniek plan te komen om meer Ridderkerkers kans te geven op een huurwoning. We zijn inmiddels drie maanden verder en zullen er maar vanuit gaan dat Van Os en z’n adepten weer eens zijn teruggefloten door de drie musketiers. Er ligt nu immers een officieel document ‘Woonvisie Ridderkerk 2021-2026’ en een afwijkende mening binnen het college wordt niet op prijs gesteld.
Nu ben ik heus een positief mens en geef graag een compliment, maar deze woonvisie maakt geen enkele woningzoekende blij. Zomaar een paar voorbeelden: Waar heel Nederland schreeuwt om woningen, is er in Ridderkerk kennelijk weinig aan de hand. In verhouding tot de provinciale woningbouwopgave zijn zo’n 2.000 woningen vereist, volgens het college is 900 wel genoeg. Een beetje tempo? Niet dus, men wil “zo gelijk mogelijk spreiden over de jaren”.

Evenzo opmerkelijk; “de voorraad sociale huurwoningen staat er prima voor”, maar geen woord over statushouders, die alleen al méér huizen nodig hebben dan het aantal waarmee men die voorraad ‘eventueel’ wil uitbreiden en waarvan er (met dank aan het regionale woningbouwakkoord) ook nog eens driekwart moet worden toegewezen aan mensen van buíten Ridderkerk.
En waar het ministerie met de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) is overeengekomen om 10.000 flexwoningen te realiseren, lijkt dit op een zeer vooringenomen (lees: afwijzend) beleid ten aanzien van tiny houses en microwoningen. Als er érgens ruimte ligt voor een “proactieve en regisserende rol” zoals men zelf schetst, zou men - samen met Wooncompas - juist híérin het initiatief kunnen nemen! Wellicht een druppel op een gloeiende plaat, maar er kunnen zo redelijk snel tientallen jongeren gehuisvest worden. Doch in plaats van de mouwen op te rollen, lijkt men te berusten in de lange wachtlijsten; de ambitie en daadkracht spat er werkelijk vanaf…

Peter van Veelen