De nieuwe Caddy's van Zeggelaar met apparatuur van Nedsoft
De nieuwe Caddy's van Zeggelaar met apparatuur van Nedsoft Foto:

Staaltje van lokale samenwerking

Zeggelaar Installatietechniek uit Ridderkerk heeft recentelijk haar acht gloednieuwe Volkswagens Caddy voorzien van kilometerregistratie oplossingen van Nedsoft.
“Met de handige en gebruiksvriendelijke kilometerregistratie oplossingen van Nedsoft wordt onze volledige administratie rondom kilometerregistratie geautomatiseerd, waardoor wij interne processen flink hebben kunnen optimaliseren” aldus Gert-Jan Hooijmeijer, planner en werkvoorbereider bij het Ridderkerkse bedrijf. Naast de kilometerregistratie voor de Belastingdienst, gebruiken we ook andere handige functionaliteiten, zoals de live-volgen functie. Hierbij kunnen we bij een storing direct zien welke collega’s er in de buurt zijn. Zeggelaar is een elektrotechnisch installatiebedrijf voor onder andere zonnepanelen, brandmeldinstallaties en datanetwerken. De samenwerking tussen de twee Ridderkerkse bedrijven is ontstaan in 2015. Nedsoft voorziet al ruim 6 jaar de bedrijfsauto’s van Zeggelaar van slimme gps-oplossingen, waarbij Zeggelaar op haar beurt de elektrotechniek bij Nedsoft voor haar rekening heeft genomen.
“En dit is een mooi voorbeeld van een lokale samenwerking tussen drie lokale bedrijven, want de bedrijfswagens zijn geleverd door de Ridderkerkse Volkswagen dealer Ames” aldus Hugo Kampman, eigenaar van Nedsoft.

Kritiek op 24 uur aanvraagtermijn voor doelgroepenvervoer

“Mensen met een handicap verplichten hun ritten 24 uur van tevoren te boeken, is een dusdanige achteruitgang in toegankelijkheid dat deze indruist tegen het VN verdrag van de Rechten van de gehandicapte mens.”
Met die felle kritiek sprak Astrid Pieterse vorige week in een commissievergadering van de Ridderkerkse raad. De marketeer van de Oogvereniging (de Nederlandse belangenbehartiger oor mensen met een oogaandoening), die zelf ook is aangewezen op het doelgroepenvervoer, heeft geen goed woord over voor de doorgevoerde bezuinigingen, waardoor Wmo-ritten in principe niet meer een uur van tevoren aangevraagd kunnen worden. “Heeft u weleens 24 uur van tevoren moeten bedenken of u de auto nodig zou hebben? Sterker nog, stel dat u dat de hele week zou moeten doen?” stelt de Ridderkerkse, die benadrukt dat gehandicaptenvervoer geen gunst is: “Het is een mensenrecht op de wijze van onze keuze te krijgen! Een aanvraagtijd van 24 uur valt hier niet onder.”
Ook werd ingesproken door Annemartien Rutten, die de nieuwe regel verschrikkelijk vindt. “Je kunt zo niet meer spontaan besluiten om naar de bioscoop te gaan of met vrienden uit eten te gaan. Bovendien weet ik nooit hoe ik me de volgende dag voel. Ik vind het eigenlijk onacceptabel dat dit gaat gebeuren. Het beleid moet toch zijn dat mensen met een handicap zoveel mogelijk met alles mee kunnen doen.”
De bezuiniging is in het bestek al doorgevoerd, maar er wordt nu nog bij de ritaanvragen coulant mee omgegaan. Astrid Pieterse denkt dat dit niet meer zo makkelijk zal gaan als het leven na corona weer normaal op gang is: "Op dit moment zijn er veel minder aanvragen. Niemand kan naar de film of een avondje uit. Wanneer het drukker is zal het met de coulance minder zijn” verwacht ze