De typische passeeractie van Leen. Links Rijsoordenaar Gerard Sluimers en midden Jos van Beek Foto:

Leen Blom. Handelsmerk: schieten!

Zaterdag 4 mei 1985
Op de ‘Bolnesser Berg’ prijkt vandaag de derby Bolnes-Rijsoord op de voetbalkalender. Waar het elftal van Rijsoord zich middels een fraaie 3e plaats een zorgeloos seizoen heeft doen welgevallen, staan er voor de ‘zebra’s‘ heel wat minder leuke belangen op het spel. De formatie van trainer Herman Hartgers heeft nog minimaal een zege nodig om een sluimerende degradatie te ontwijken. Met helpende handjes vanuit het Rijsoord-kamp wordt uiteraard geen rekening gehouden want in de Ridderkerkse ‘old-firm’ draait het immers altijd om het hooghouden van de eer. Eerlijk gezegd komen dergelijke geplande ‘weggeef-partijtjes’ vrijwel nooit voor. Hoe kun je zoiets nou vooraf dealen? Dan heb je 22 man nodig die allemaal op de hoogte moeten zijn. Ga er maar aan staan! En bovendien wordt deze wedstrijd ook niet in Napels gespeeld. En eventueel geïnteresseerde bel-Chinezen hadden echt nog nooit van De Kievitsweg gehoord. Het is als altijd lekker ‘ballen’ als je weet dat je dorpsgenoten nog in de gevarenzone zitten en jezelf, als ploeg, niks meer hebt te winnen of te verliezen. Bolnes weet wat het doen staat. De opdracht luidt: winnen=veilig! Voor de pauze bereikt een goed aangesneden vrije trap van Henk de Ruiter het hoofd van Arie van Gent. De goaltjesdief van Bolnes weet hier wel raad mee, 1-0! Met die stand wordt ook gezamenlijk een bakkie thee gedronken. De voorsprong is kwetsbaar. Bolnes past in het zenuwslopende 2e bedrijf de tactiek toe die niet voor niets ook vandaag de dag nog als pakkend voetbal-gezegde hout snijdt: ‘de aanval is de beste verdediging’! Het fotomoment zet deze eerder genoemde stelling kracht bij. Rechts zien we een typische passeeractie die deze voetballer vaak kenmerkte. Het is aanvaller Leen Blom, die, met z’n bijsturende handjes, vanuit links komend zijn tegenstander Gerard Sluimers op het verkeerde been zet. Even later zal Leen zijn ‘rechter’ zelf in stelling brengen. Een onderdeel van zijn handelsmerk: zelf kansen creëren én schieten! Vooral dat laatste liep als een rode draad door zijn voetballeven! Overigens was hij ook niet beroerd om bruikbare voorzetten met ‘links’ af te leveren. Leen beschikte over een dodelijke pegel! Zijn zeldzaam hoge pijngrens maakte van hem hét prototype van een winnaar. Koste wat kost wilde hij winnen! Wellicht was hij daardoor ook niet bij iedereen geliefd maar wel verrukkelijk om zo’n knoepert in je team te hebben. Leen was voornamelijk rechtsbenig en na de wedstrijd in de kantine dronk hij zijn pils sowieso stijf rechts uit het handje. In zijn voetballoopbaan maakte hij o.a. furore bij Slikkerveer (jeugd), Bolnes (zowel de zondag-als de zaterdagafdeling), Alblasserdam, D.R.L en Doto. Overigens zou deze foto-actie niet de bevrijdende 2-0 opleveren. Rijsoord-goalie Anton van der Steen zal Leen’s uithaal met moeite tot hoekschop verwerken. Bovendien kreeg alles en iedereen wat Bolnes lief was, vijf minuten voor sluitingstijd, nog iets op de kop, namelijk: de kous! Steven van Driel peurde er nog een deling (1-1) uit voor Rijsoord. Nou da’s lekker! Bolnes alsnog een week in de puree achterlatend, met nog een laatste wedstrijd tegen het eveneens niet veilige VVGZ in het vooruitzicht. Maar in die wedstrijd van de waarheid eiste Leen Blom zijn verantwoordelijke voortrekkersrol als een veldheer op! Hij produceerde de 1-0 en 2-0. Arie van Gent deed met zijn 3-0 de alles beslissende duit in het zakje. Bolnes veilig en oefenmeester Hartgers kon met een gerust gevoel weer aan een nieuw seizoen in de 3e klasse starten met Bolnes.

Henk Sterkenburg