Foto: Jos Wesdijk

Meedoen

Inwoners willen een overheid die zorgt voor bestaanszekerheid en die niemand uitsluit. Het vertrouwen in de overheid staat onder druk door de Toeslagenaffaire en onbegrip over de coronastrategie. De overheid moet doen wat hij zegt en zeggen wat hij doet.

Niet alleen
Het programma RADAR toonde maandagavond aan dat niet iedereen dezelfde zorg en ondersteuning ontvangt doordat elke gemeente de Wmo anders uitvoert. Het kan lastig zijn om goede zorg te organiseren. Neem daarom iemand mee naar de gesprekken met de gemeente en vraag een verslag. De organisatie MEE helpt inwoners gratis, ook bij het voorbereiden. Inwoners durven geen klacht in te dienen omdat ze van de gemeente afhankelijk zijn en bang zijn voor nog minder medewerking. Terwijl de informatie zo waardevol is om te zien of beleid werkt en goed wordt uitgevoerd.

Ook raadsleden kunnen niet zonder uw informatie. Een inwoner gaf bij ons aan dat er wekenlange vertraging is om een parkeervergunning gehandicapten te krijgen waardoor hij nog altijd afhankelijk was van anderen. Een vitale zestiger met een te laag inkomen wil stoppen met het aanvragen van een aanvullende uitkering omdat alles al weken zo moeizaam verloopt. Een ouder trekt aan de bel omdat het echt niet goed gaat met een kind dat al twee jaar bezig is om een goede diagnose te krijgen. Een inwoner met een scootmobiel kan veel paden niet op kan omdat de ijzeren hekken om fietsers te weren te dicht op elkaar staan. En meer.

Ridderkerks beleid
PvdA is tegen het verlengen van de aanmeldtermijn voor een rit met het Wmo-vervoer van een uur naar 24 uur. De maatregel ontneemt mensen met een beperking de kans om gewoon mee te kunnen doen. Opvallend is dat het college meldde dat Ridderkerk dit niet kan aanpassen vanwege de gezamenlijke aanbesteding met Barendrecht en Albrandswaard. Dan zou ook voor die gemeenten moeten worden betaald. Ookal heeft elke gemeente z’n eigen contract. De PvdA wil dat het mogelijk is om bij te sturen als we in Ridderkerk vinden dat de uitvoering niet goed gaat. Dit is namelijk niet de enige gezamenlijke aanbesteding.

Scheefgroei

Door de jaren is de economie gestegen en zijn werknemers meer werk gaan verzetten. Dat zag je terug in de bonussen en geld voor de aandeelhouders. Als het minimumloon was meegegroeid dan was het 16 euro geweest. Maar in Nederland is het rond een tientje blijven steken. Jongeren hebben daarnaast vaak flex contracten en kunnen zo geen toekomst opbouwen. Kijk de afleveringen ‘Scheefgroei in de polder’ eens terug.

Zou de welvaart niet wat eerlijker verdeeld moeten worden?

Met vriendelijke groet namens PvdA Ridderkerk,

Arianne Ripmeester