Foto: Jos Wesdijk

Verandert Covid 19 straks ook ons leven in Ridderkerk?

Wat lijkt het alweer lang geleden, dat als je ’s ochtends om zeven uur wakker wordt, je de vliegtuigen vanaf de Rotterdamse luchthaven Ridderkerk hoorde overkomen naar vaak mooie vakantiebestemmingen als Spanje en Portugal. Je kon er bijna je klok op gelijk zetten.

De pandemie trekt helaas een zware wissel op ons als samenleving Er zijn talloze veranderingen die nu in rap tempo op ons afkomen, maar laten we een paar voorbeelden nemen, die dicht bij ons staan. De detailhandel doet hun uiterste best, om te kunnen overleven en straks weer de deuren te mogen openen. Tijdens de lockdown zijn we massaal op internet gaan shoppen. Laten we erop vertrouwen, dat als straks de deuren weer opengaan, we onze lokale detailhandel niet vergeten zijn en weer als vanouds lokaal onze inkopen doen, om ze door deze moeilijke tijden heen te helpen.

Veel organisaties zijn inmiddels met thuiswerken aan de slag gegaan Dit zou ook zo maar het nieuwe werken van de toekomst kunnen worden. Was er vroeger een plicht om naar kantoor te komen, zien we straks misschien wel het recht om van huis uit te werken. Je hoeft niet meer in de regen bij de bushalte te wachten of in de file te staan om op je werk te komen en met de verminderde mobiliteit is het ook nog eens een positieve bijdrage voor ons milieu. Met de snelle en stabiele, soms glasvezel internetverbindingen, is het werken van huis uit geen echte belemmering meer. Door deze nieuwe vorm van werken, komt er mogelijk ook een einde aan de vele nu leegstaande kantoortuinen in de regio’s. We zien nu al mooie initiatieven van verbouwingen van kantoren in woonruimten voor jongeren. Zo heeft ieder nadeel ook weer zijn voordeel en faciliteren we voor meer woonruimte in de bestaande huisvestingsproblematiek.

De zorg om een goed dak boven je hoofd is helaas al jaren een groot landelijk probleem. Ook in onze gemeente herkennen wij dit. Als CDA zijn wij ook blij, met de initiatieven van onze gemeente, om de komende jaren 900 nieuwe, woningen te gaan bouwen voor alle doelgroepen zowel in de koop en huursector. De onbalans tussen vraag en aanbod leidt in de grote steden tot torenhoge prijzen, die financieel niet meer op te brengen zijn. Gevolg meer uitstroom vanuit de grote steden naar omliggende buurgemeenten zoals Ridderkerk, waardoor de Ridderkerkse woningmarkt extra onder druk komt te staan. Met het nieuwe werken vanuit huis, zal er ook minder economische binding ontstaan en zodoende geringere behoefte om in de stad te blijven wonen. Mede daarom is het CDA van mening, dat er voor de toekomst voldoende woonruimte moet worden gebouwd, die bestemd is voor onze eigen Ridderkerkse gemeenschap.

Tot slot is het onze opvatting, dat Ridderkerk een dorpse identiteit moet blijven bewaren.

Om meer inwoners te kunnen huisvesten is het een eenvoudig middel om in te zetten op meer hoogbouw. De randen en groene gebieden van gemeenten zijn meestal de uitgelezen plek, waar dit soort nieuwbouwprojecten tot stand komen. Niet alleen het CDA maar ook 40% van onze bewoners vindt het belangrijk, om groene gebieden zoals de rivieroevers zo natuurlijk mogelijk te houden. Niet watergebonden industrieën mogelijk te verplaatsen en daarmee meer ruimte creëren voor lage woningbouw. Een aantrekkelijke groene leefomgeving met daaromheen recreatieve elementen langs de rivier als veilige fietspaden gecombineerd met horecagelegenheden.

Hoe mooi zou het niet kunnen zijn, om vanuit de Drechtsteden met de fiets een mooie tour te maken langs de dynamiek van de Noord en de Maas, die eindigt midden in het centrum van Rotterdam.

Dick Breeman – CDA