Burgemeester Attema met het echtpaar Van 't Zelfde
Burgemeester Attema met het echtpaar Van 't Zelfde Foto: Jos Wesdijk

Koninklijke hulde voor 13 Ridderkerkers

Aan maar liefst dertien inwoners van Ridderkerk heeft burgemeester Anny Attema een koninklijke onderscheiding uitgereikt. Dat gebeurde maandag en dinsdag in twaalf korte bijeenkomsten in de trouwzaal van het gemeentehuis. Hierdoor was het mogelijk dat - binnen de coronaregels - van elke gedecoreerde een aantal familieleden en bekenden bij de uitreiking aanwezig konden zijn. Andere familieleden en bekenden konden de bijeenkomst thuis volgen via een videoverbinding met de trouwzaal.
Twee inwoners werden door de Koning benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau: de heren J. Bakker en T. den Hoed. Elf Ridderkerkers werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau: R.K. Donker, mevrouw R.A. Gouweloos-van de Weerd, G.S. van der Graaf, A.Hoogendijk, C.F. Hout, A. Ouwens, mevrouw D.Romijn-Witte, B. Sintemaartensdijk, H. Witter, A.H. van 't Zelfde en zijn echtgenote J. van 't Zelfde-van Reeuwijk. Burgemeester Attema zei, dat elke gedecoreerde haar of zijn eigen verhaal heeft. ,,Toch is er ook een overeenkomst tussen al deze bijzondere mensen. Het zijn allemaal mensen met een open oog en een warm hart voor de samenleving waarvan zij deel uitmaken. Dat uit zich op verschillende manieren, maar is wel de rode draad: een enorme betrokkenheid bij de samenleving en de vaak belangeloze inzet voor de medemens."
Vanwege corona speldde de burgemeester de versierselen niet zelf op. Dat werd gedaan door partners of familieleden van de gedecoreerden. Meer over de lintjes elders in deze kant in De Blauwkai.