Gerrit’s handen reiken hoger dan de hoofden van Cees en Cor!
Gerrit’s handen reiken hoger dan de hoofden van Cees en Cor! Foto:

Klemvast!

Zaterdag 4 april 1970
Het is een waterkoude zaterdagmiddag op ’t Sportpark. We beginnen met een rijmpje: RVVH speelt thuis tegen Excelsior Maassluis! Beide formaties schommelen in de middenmoot van de 2e klasse B.
Maar toch valt er nog veel te winnen in deze competitie. De KNVB looft namelijk voor de beste 4 geklasseerde teams in de eindrangschikking, een gratis ticket voor de nieuw te vormen 1e klasse uit. Het aankomende seizoen zal deze klasse-opwaardering ingaan. De kloof naar die fel begeerde 4e stek is zowel voor de Ridderkerkers als de Maassluizenaars een nog altijd haalbare kaart maar dan is het wel een must dat er vanmiddag gewonnen wordt!
Vergist u zich niet in de gestreepte shirts a.u.b. Dit tenue betreft namelijk de outfit van het bezoekende Excelsior dat in eigen clubkleuren aan de aftrap is verschenen. Als het discutabel voor een arbiter wordt dat het belemmerend werkt om beide teams vanwege gelijkheid in clubkleding te onderscheiden dan geldt als vuistregel dat de thuis spelende club, voor een ánder, beter zichtbaar, afwijkend shirt moet zorgdragen. Zou deze foto in kleur zijn weergegeven dan heeft Excelsior hier de rood-wit-blauwe gestreepte verticale kleuren. Hun bijnaam: de ‘tricolores’, geldt dientengevolge ook bij de huidige 2e divisionist nog altijd.
En het originele basisshirt van Hercules (het eveneens gestreepte verticale blauwwit) noopte de ‘scheids’ kennelijk tot een kledingaanpassing bij het elftal van, de destijds in Heerjansdam woonachtige, trainer Daan den Bleijker. Anno 2021 beschikken de meeste amateurclubs over een uit- en thuistenue zodat de kans op gelijkenis qua clubkleding eigenlijk van te voren al lijkt uitgebannen. We zien RVVH op bovenstaande foto dus in reserve-tenue en bij mijn weten was dat in dit geval: geheel blauw!
We aanschouwen een boeiend actiemoment. Het is vrijwel zeker dat we getuige zijn van de afloop van een cornerbal voor RVVH. Die gedachte wordt met name gevoed vanwege de positionering van scheidsrechter Karel (dat zal leuk geweest in de bestuurskamer vooraf met voorstellen: ‘Karel, aangenaam!’; er zal toch wel iemand gevraagd hebben “en wat is uw achternaam”?) En als ik zijn benen tegen het ‘licht’ houd, dan lijken die rijp voor een paar weekjes Torremolinos, inclusief factor 50!
Het sleutelfiguur van de foto is hét Ridderkerkse talent Cees Steketee. De hoog opspringende Cees telt hier pas 18 lentes en heeft nog een prachtige carrière voor de boeg. Je zou zeggen dat Cees de bal nét heeft gemist (óf ietwat koppend geschampt) omdat hij geconcentreerd in de richting van de Excelsior-doelman kijkt. Vlak boven het hoofd van een ander hoog opverende RVVH-er, Cor Troost (hij kwam dat seizoen over van Excelsior Rotterdam), haalt routinier Excelsior Maassluis-doelman Gerrit Geurtsen definitief de angel uit deze corner. De sluitpost geeft een schoolvoorbeeld van het onschadelijk maken van een hoekschop!
Twee verdedigers van de bezoekers geven hun stijlvolle sluitpost voor alle zekerheid nog de nodige rugdekking om een eventueel slippertje van hun goalie alsnog te corrigeren. Arbiter Karel, met het fluitje in de rechterhand staat er met zijn lip bovenop. Het fragment straalt door alle personages passie en concentratie uit. De man-in-black moest deze middag slechts twee keer voor een aftrap fluiten, want de wedstrijd eindigde, zoals die begon: nul-nul!

Henk Sterkenburg

Gillian Fortes komt naar Bolnes

SV Bolnes heeft met Gillian Fortes een nieuwe versterking binnen voor het komende seizoen. De aanvaller speelde eerder bij Sparta, Excelsior Maassluis en CWO.