Foto:

Menselijke maat

Gelukkig is dit jaar weer in Ridderkerk, weliswaar in klein comité, een krans gelegd ter herdenking van alle Nederlanders die vanaf de Tweede Wereldoorlog door oorlogshandelingen of bij VN-vredesmissies zijn omgekomen, zowel in als buiten Nederland. Leefbaar Ridderkerk is blij dat de herdenking dit jaar op een waardige manier heeft plaatsgevonden.

Vrijheid is een groot goed en daar moeten we zuinig op zijn. Deze vrijheid maakt het ook mogelijk dat we een staatsvorm kunnen hebben waarin het volk regeert. Wat we er ook van vinden, afgelopen maart hebben alle kiesgerechtigden hun stem uit kunnen brengen om aan te geven wie zij zien als hun volksvertegenwoordiger. Met alle ontwikkelingen die vrijwel dagelijks in het nieuws ons passeren, snappen wij bij Leefbaar Ridderkerk dat het vertrouwen in de politiek gedaald is. De menselijke maat is soms ver te zoeken. De toeslagen-affaire is helaas hiervan een goed voorbeeld.

Iedere inwoner heeft het recht op bescherming van menselijke waardigheid. Dat betekent ook dat de overheid mensen respectvol moet behandelen. We horen nog te vaak dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd. Er wordt wel geluisterd naar inwoners, maar ze niet worden gehoord. Dat moet en kan anders.

De ideale wereld bestaat niet. Dat beseft Leefbaar Ridderkerk maar al te goed. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Dat geldt ook voor onze gemeente. Ook hier worden fouten gemaakt. Het zou de gemeente sieren als fouten worden toegegeven. Je kunt er immers van leren . Wil je draagvlak hebben om veranderingen door te voeren, al dan niet opgelegd vanuit de landelijke overheid, dan moet je ook het vertrouwen verdienen om dit te kunnen doen.

De opmaat naar de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar is al begonnen. Daar waar altijd geroepen wordt dat de kiezer alleen de korte termijn onthoudt, wordt u gelukkig toch hoger ingeschat. Staat u achter de aanpak van deze coalitie? In deze coalitie is alles van te voren afgestemd. U wordt uitgenodigd voor een gesprek, maar wordt er ook geluisterd? Er is geen ruimte voor andere partijen. Een koers die bepaald is door alleen de coalitiepartijen. Een koers waar geen ruimte is voor een "ander" geluid. Met het einde in zicht, wordt nu soms afgeweken van de bestaande koers en lijkt er ruimte te komen voor een andere visie. Hopelijk voert de menselijke maat en het belang van alle inwoners van Ridderkerk hierbij wél de boventoon. In ieder geval zal dat de inzet zijn van Leefbaar Ridderkerk in de komende periode.

Karin Kayadoe
Fractievoorzitter Leefbaar Ridderkerk