Martin van der Waal reed 18 jaar schadevrij voor de brandweer
Martin van der Waal reed 18 jaar schadevrij voor de brandweer Foto:

Martin van der Waal zegt de brandweer vaarwel

Het was toch een moedig en lastig besluit. Je vrienden achterlaten na 18 jaar lief en leed delen, maar het besluit is genomen. Martin van der Waal is per 1 mei gestopt bij de brandweer Ridderkerk.
Martin van der Waal (54) had twee vrienden die als vrijwilliger actief waren bij de Ridderkerkse brandweer. Na een rondleiding in de toen nieuwe kazerne was hij ook voor de brandweerploeg gewonnen: "Je merkte aan alles dat er een goede sfeer hing. Zelf was ik maar een eenling, een koopman die op de markt stond met wenskaarten en lectuur, terwijl hier er alles op was gericht om met elkaar samen te werken.
Hij ging al snel de opleiding in en was al gauw een vertrouwd gezicht op de kazerne. "Ik was pas in dienst toen ik al gevraagd werd om tijdens een brandmelding met een brandweerwagen op pad te gaan. Rijden was geen probleem, maar bedienen van de pomp was een ander dingetje. Maar de bevelvoerder zou hier in geval van nood wel raad mee weten. Gelukkig was het loos alarm,”
Van der Waal stopte als marktkoopman. Met zijn brandweerpapieren op zak kon hij als bedrijfsbrandweerman aan de slag in de Botlek. Na anderhalf jaar kon hij overstappen als operator bij de Marsfabriek in Oud Beijerland. Omdat deze banen in de ploegendienst werden uitgevoerd was hij ook veel overdag beschikbaar voor de post Ridderkerk.
De laatste twee jaar is het werk van Martin veranderd waardoor hij alleen in de dagdienst werkt. "Op de momenten dat ik beschikbaar ben zijn er ook een hoop collegae die vlak bij de kazerne wonen en was de auto al weg voor ik er was. Ook vergde het zware werk overdag veel van mij en om dan midden in de nacht naar de kazerne te gaan om alleen maar de achterlichten te zien frustreerde."