Ook door Ridderkerkse veteranen werd dinsdagavond een krans gelegd
Ook door Ridderkerkse veteranen werd dinsdagavond een krans gelegd Foto: Jos Wesdijk

'Blijven herinneren dat we democratie kwijtraakten'

Vorig jaar was er vanwege corona op 4 mei geen herdenking in Ridderkerk. Dit jaar gebeurde dat wel met een klein gehouden gezelschap. "Vorig jaar hebben we dat niet gedaan. Toen hadden we net kennisgemaakt met corona. Er was veel onzekerheid, en zoveel mogelijk thuisblijven was het devies. Dat is het nog steeds, maar een jaar later is er dankzij het vaccineren licht aan het einde van de tunnel. Er kan weer meer, en daarom dit kleine gezelschap met vertegenwoordigers van onze Ridderkerkse samenleving” aldus de burgemeester in haar toespraak bij het monument. Zij vond het daarbij belangrijk dat kinderburgemeester Maylin Ouwens bij de herdenking aanwezig was: "Ze is een vertegenwoordiger van de generaties die na ons komen en aan wie wij het verhaal van 4 mei willen doorvertellen. Want we moeten blijvend herinnerd worden aan de jaren waarin we onze democratie kwijtraakten, en daarmee het recht om te zijn wie je bent en te zeggen wat je denkt. We herdenken ook om herinnerd te blijven worden aan hoe we onze democratie, onze vrijheid weer terugkregen. Dat daar fel voor gestreden is en er ontelbare levens voor gegeven zijn.”
De vrijheid van meningsuiting is volgens de burgemeester een groot goed. "De democratische samenleving waar we nu elke dag in mogen leven, geeft ons ook de verantwoordelijkheid daar bewust onderdeel van te zijn. Door ons stemrecht te gebruiken. Meningen uit te wisselen, naar elkaar te luisteren, open te staan voor andere opvattingen en die te respecteren. Niet door grote woorden naar elkaar te schreeuwen op digitale platforms, maar te proberen er samen in een echt debat uit te komen.”