Bij de Stairmaster met v.l.n.r. Ina Kleine Vos, Joost Stok, Dennis van de Lagemaat en Wijnand Punt Foto: Picasa

Rabobank helpt brandweer fit te blijven

Het Coöperatiefonds van de Rabobank IJsselmonde-Drechtsteden heeft de brandweer Ridderkerk flink geholpen bij de aanschaf van fitnessapparatuur. In de kazerne kan nu getraind worden met een Stairmaster.
Brandweervrijwilligers dienen voor het uitvoeren van hun vak te voldoen aan diverse strenge eisen. Eén hiervan is het behalen van de Taak Specifieke Conditietest (TSC). Dit is een sporttest waarbij met volle bepakking een traject moeten worden afgelegd. Daarnaast moet ook een trap van 100 treden binnen twee minuten beklommen worden, met ademlucht en een loodgordel van 10 kilo extra op de eigen uitrusting. Regelmatig oefenen is dan ook een must om de test met goed gevolg te behalen. De personeelsvereniging van de brandweer Ridderkerk heeft er de laatste jaren voor gezorgd dat de conditie op peil gehouden kan worden door in de kazerne een sportzaal in te richten met fitness apparatuur. Beoefenen van het traploop onderdeel werd regelmatig gedaan in flats in de gemeente. Een grote wens was de aanschaf van een Stairmaster, waarmee het traplopen in de sportzaal kan worden nagebootst. Om dit apparaat aan te kunnen schaffen werd een aanvraag gedaan bij het Coöperatiefonds van de Rabobank. Dit fonds geeft een deel van de winst van de bank terug aan de samenleving. De vier commissieleden die de aanvragen beoordelen waren er direct voor gewonnen. "We hebben jaarlijks een flink bedrag beschikbaar om projecten te ondersteunen. Dit jaar hebben we maar één keer de maximale bijdrage van € 9.500 uit gekeerd en dat is voor dit project” aldus Ina Kleine-Vos van het Coöperatiefonds. Met deze bijdrage kon de Stairmaster gekocht worden, ook omdat er maatschappelijke korting werd gegeven door leverancier Innovex fitness.

.