Jeugdhulp onder de loep

De rekenkamercommissie wil onderzoek doen naar de effectiviteit van de jeugdhulp in Ridderkerk. Centrale vraag in dit onderzoek is hoe de gemeente vorm heeft gegeven aan de wettelijke taak om de best passende jeugdhulp te bieden. "Zijn de resultaten en kosten sinds de transitie van productgerichte naar resultaatgerichte jeugdhulp comform de verwachtingen?” is de vraag die de rekenkamercommissie beantwoord wil zien.
Het Rijk decentraliseerde in 2015 het beleid en inkoop voor alle jeugdhulp naar gemeenten. In de jaren 2015 t/m 2017 kocht Ridderkerk de hulp in bij aanbieders die de jeugdhulp leverden in 2014. Eind 2017 werd de transitie ingezet van productgerichte naar resultaatgerichte jeugdhulp. "Dat is een proces dat een cultuurverandering vraagt, maar gezien de systeemverandering is het wenselijk de stand van zaken van deze transitie te onderzoeken” vindt de rekenkamercommissie. Het onderzoek wordt gedaan door bureau Berenschot. De resultaten worden in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht.