Foto:

Denken in meer dan één richting

Onlangs kregen de raadsleden een (online) presentatie over de mogelijke komst van éénrichtingsverkeer in het centrum. Waarbij je met de auto in één richting een ‘rondje dorp’ kunt rijden. Voordeel daarvan is dat er bredere fiets- en wandelpaden kunnen worden gemaakt. Ook is er zo meer ruimte voor bomen en groen. Als fietser en wandelaar voel je je daardoor meer welkom in de straten rondom het Ridderkerkse centrum.
Maar hoe zit het dan met de bus? En de bevoorrading van de winkels? En is het centrum dan nog wel bereikbaar met de auto? Kun je de parkeerplekken en -garages nog vinden? Tijdens de presentatie kwamen deze terechte vragen aan de orde. En zelfs de vraag of we niet ‘autootje aan het pesten zijn’. Natuurlijk, zo kun je ernaar kijken. En zo je mening erover geven. Makkelijk gezegd, en zo gedaan. Maar wanneer je beter luistert naar de plannen, merk je dat er ander doel achter schuilt. Het gaat erom hoe we een het centrum en de wegen rondom zo inrichten dat fietsers en voetgangers makkelijker èn veiliger naar het centrum van Ridderkerk kunnen reizen. En dat terwijl tegelijkertijd het centrum bereikbaar blijft voor automobilisten. Dát is het doel, dat is de focus.

Tijdens de presentatie bleek dat niet iedereen die focus had. Het ging vaak over de problemen die er zouden ontstaan. Zeker, er zijn uitdagingen om nog op te lossen. Maar je kunt niet negeren dat de wegen rondom het centrum nu vooral voor auto’s ingericht zijn. En dat fietsers en voetgangers op o.a. de Verlengde Kerkweg en de Ridderstraat nu echt te weinig ruimte krijgen.

Ik moest even terugdenken aan de verhuizing van de bibliotheek vorig jaar. Er was genoeg op aan te merken. Maar de positieve kant ervan is dat er jaarlijks(!) zo’n 250.000 euro minder geld nodig is voor de huur van de bibliotheekruimte. Dat geld kunnen we dus op een andere manier inzetten voor Ridderkerk. En voor de oude locatie gaat is onlangs een plan ingediend voor de realisatie van minimaal 40 huurappartementen. Ook dat kunnen we in Ridderkerk goed gebruiken!

Terug naar het éénrichtingsverkeer. Op dit moment worden de ideeën, in nauwe samenwerking met de winkeliers, verder uitgewerkt. Voorwaarde is in ieder geval dat alle adressen en de parkeergarages goed bereikbaar blijven voor de auto, dat het twee richtingsverkeer op de Sint Jorisstraat behouden blijft en dat nood- en hulpdiensten hun werk goed kunnen blijven doen. Begin juli moet de gemeenteraad een besluit nemen. De ChristenUnie is benieuwd naar de plannen, en zal dan zeker ook kijken naar de eventuele negatieve gevolgen. Maar we zullen vooral het doel voor ogen houden: een bereikbaar, veilig en attractief centrum, met voldoende groen en voldoende ruimte voor iedere verkeersdeelnemer.

Wilt u ons over dit, of over een ander onderwerp spreken? Dat kan eenvoudig: vraag een gesprek aan via fractie@ridderkerk.christenunie.nl

Robert Kooijman
Fractievoorzitter ChristenUnie Ridderkerk