Daniel Furtado speelt straks zelf in de RVVH-kleuren
Daniel Furtado speelt straks zelf in de RVVH-kleuren Foto:

Daniel Furtado hoopt bij RVVH weer te schitteren

Met Daniel Furtado strijkt komend seizoen een voormalig toptalent neer bij RVVH. Na anderhalf jaar blessureleed hoopt de 26-jarige aanvaller komend seizoen eindelijk weer te schitteren op de flank.

door Jeffrey van der Maten

Het gesprek loopt bijna op zijn einde als Daniel Furtado vol passie begint te praten over zijn grote voorbeeld. Als zoon van Portugese ouders ligt de keuze voor steraanvaller Cristiano Ronaldo voor de hand, maar de 26-jarige buitenspeler maakt een opvallende move. "Nee, Nani is mijn allergrootste voorbeeld. Ik kan zó van die man genieten… Hij heeft mij er doorheen gesleept in moeilijke tijden.”
Over die moeilijke tijden later meer. De inmiddels 34-jarige Nani speelde jarenlang voor topclub Manchester United en droeg liefst 112 keer het shirt van Portugal. Daniel Furtado volgt zijn verrichtingen al jarenlang op de voet. Of we volgend seizoen een vleugje van Nani op de Ridderkerkse velden gaan zien? "Haha, ik hoop het. Vroeger werd ik best vaak met hem vergeleken. Ik kan niet wachten om dat te laten zien.”
Het is namelijk pijnlijk genoeg alweer een flinke tijd geleden dat Furtado zijn klasse heeft kunnen etaleren. Anderhalf jaar geleden scheurde hij als speler van Spijkenisse onfortuinlijk zijn kruisband, waardoor hij veroordeeld was tot een lang revalidatietraject. Hij besloot zich te laten opereren in Portugal, het land waar zijn moeder nog altijd woont. Bij een club op het derde niveau maakte hij de laatste maanden steeds meer minuten op het trainingsveld en in wedstrijden. RVVH volgde hem op dat moment al en besloot toe te slaan. Daar blijkt vooral hoofdcoach Kevin Vink een voorname rol in te spelen. "Wij hebben samengespeeld bij Excelsior Maassluis en hij is daar ook mijn jeugdtrainer geweest”, zegt Furtado telefonisch vanuit Portugal. "Ik denk dat ik mijn beste jaren uit mijn loopbaan onder hem heb beleefd, geweldige tijd. Vorig jaar hadden we al contact, maar wilde ik kijken hoe het zou bevallen in Portugal. Toen hij me laatst weer een bericht stuurde, hoefde ik niet na te denken.”
De laatste jaren verloor de 26-jarige aanvaller namelijk hetgeen wat volgens hem essentieel is: plezier. "Voetbal is mijn grote liefde, het is iets waar ik dagelijks voor leef. Daarom vind ik het belangrijk om weer lekker te gaan spelen en vooral ook te laten zien wat ik nog in huis heb.”
Jarenlang leek niets een glansrijke loopbaan hem in de weg te staan. Naast Excelsior Maassluis speelde hij ook in de jeugd van profclubs Willem II en Feyenoord. Bij laatstgenoemde club werd hij jeugdkampioen in een gouden generatie met onder meer Rick Karsdorp, Terence Kongolo en Vincent Janssen: spelers die inmiddels zijn uitgegroeid tot internationals van het Nederlands elftal. Voor Furtado liep de route anders. Hij hoopt komend seizoen in Ridderkerk het spelplezier te hervinden. "Ik heb deze club altijd interessant gevonden: mooi complex, veel oude mensen langs de lijn die leven voor voetbal…”
Komend seizoen mag hij er met eigen ogen wekelijks van genieten. "Ik ben nu nog in Portugal, maar keer over een maandje terug. Of ik fit ben? Ik heb volle bak doorgetraind, dus ik ben er klaar voor!"

Daniel Furtado revalideerde bijna anderhalf jaar