De mobiele camera op het Dillenburgplein
De mobiele camera op het Dillenburgplein Foto:

Gemeente in de fout met inzet van mobiele camera

De gemeente Ridderkerk was dit jaar in overtreding met de inzet van de mobiele camera. Dat concludeert voormalig Statenlid Alfred Blokhuizen. Na een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) stelt hij vast dat er te lichtvaardig over de inzet van de camera is besloten. Bovendien werd verzuimd met borden te waarschuwen voor de vastlegging van beelden.
Blokhuizen zet vaker zijn tanden in zaken waarbij de privacy van burgers in het geding in. Zijn klacht over de inzet van geheime camera’s in Spijkenisse leidde in 2007 tot strafrechtelijke veroordeling van de gemeente. “De eerste keer dat zoiets gebeurde en met de AVG heeft de burger nu nog meer recht op privacy” zegt Blokhuizen, die zich begin dit jaar opnieuw roerde in Nissewaard. Hij zag daar een mobiele camera bij een winkelcentrum staan zonder bordjes met waarschuwingen. De publiciteit die dit genereerde leidde tot het weghalen van de camera en de belofte van de burgemeester om de procedures nog eens tegen het licht te houden. Alfred stelde kort daarna vast dat het bij de mobiele camera op het Dillenburgplein in Slikkerveer niet in de haak was. “Je hebt als burger het recht om niet gefilmd te worden. Daarom moeten er altijd waarschuwingen geplaatst worden als er camera’s worden ingezet. Want dan heb je de keuze om al of niet door te lopen. Dat was nu niet het geval” stelt de Nissewaarder.

(vervolg op pagina 43: Camera-inzet mag niet zoals Ridderkerk dit uitvoert)