Foto: Jos Wesdijk

Samen redden we het

Het is best moeilijk om weer aan de slag te zijn als je man is overleden. Hoe raar het ook klinkt, ik word geholpen door dat vermaledijde coronavirus. Veel thuiswerken, weinig festiviteiten. Dat helpt mij om rustig aan de draad weer op te pakken.
We zijn nog steeds diep onder de indruk van hoe massaal er met ons is meegeleefd. Dat doet zo goed. En ik ben natuurlijk een geluksvogel dat ik dit prachtige werk mag doen. Met heel veel fijne, sterke mensen om mij heen. Samen gaan we het redden. Ondertussen dendert het leven gewoon door, alsof er niks aan de hand is.

Priklocatie
Zo heeft vanmorgen de GGD onze sporthal De Wissel in gebruik genomen als priklocatie. De eerste vaccinaties tegen het coronaviris werden rond half negen gegeven. Dat is goed nieuws. De sporthal was al in februari helemaal ingericht voor dit doel. Een indrukwekkend gezicht, al die prikstraten in die grote hal. Het wachten was op voldoende vaccins om daadwerkelijk met het prikken te kunnen beginnen.

In de tussentijd was De Wissel een paar weken lang een tijdelijke extra testlocatie. De besmettingscijfers in Ridderkerk waren daarvoor helaas de aanleiding. Onze gemeente stond lang bovenaan de lijstjes van gemeenten met veel besmettingen. Daar heb ik mij veel zorgen over gemaakt. Gelukkig laten de cijfers nu een verbetering zien.

Testen is mooi, maar vaccineren is beter. Alleen als zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren komen versoepelingen dichterbij. Dan komt er meer lucht voor winkeliers, de horeca, scholieren, thuiswerkers en vooral niet te vergeten al die hardwerkende en zwaar belaste mensen in de zorg.

Met de opening van De Wissel als priklocatie hebben we er een plek bij gekregen om de besmettingscijfers verder omlaag te krijgen. Vele oudere inwoners hebben al één of twee prikken gekregen. De komende maanden komen jongere generaties aan de beurt. Mijn oproep aan u allen is: als u de uitnodiging om u te laten vaccineren in de bus krijgt, maak er gebruik van! Zo krijgen we dat nare virus eronder.
Dan kunnen we voorzichtig gaan denken aan dingen die al anderhalf jaar niet meer vanzelfsprekend zijn. Een etentje buiten de deur, huiskamers vol familie en vrienden, naar kantoor om collega's weer in het echt te zien, en (met een prik) zelfs weer op vakantie naar het buitenland. Ik wens het u allemaal van harte toe!

Anny Attema, burgemeester

Wim Anceaux overleden

Afgelopen week is Wim Anceaux op 70-jarige leeftijd overleden. Hij was voorzitter en drijvende kracht achter de Stichting Herdenking Bombardement Moerdijkbrug 13 mei 1940. Na zijn pensionering als docent/leerlingbegeleider van het Gemini College was Wim Anceaux medeoprichter van deze stichting. Hij was de neef en naamgenoot van piloot Willem Anceaux, die omkwam na een (mislukte) poging de Moerdijkbrug te bombarderen om de Duitse invasie te stoppen dan wel te vertragen. De zwaar aangevallen bommenwerper met Willem Anceaux en zes andere jonge mannen stortte op de terugweg naar bij Ridderkerk. Wim Anceaux heeft zich met bijzondere gedrevenheid ingezet om de gebeurtenissen van 13 mei 1940 te documenteren en door te vertellen.

Wim Anceaux was medeoprichter van de Stichting Herdenking Bombardement Moerdijkbrug 13 mei 1940