Kan Essenlaantje behouden blijven voor fietsroute door Oosterpark?

Op de eerste plaats hulde aan de makers van het plan herinrichting Oosterpark om zóveel verschillende wensen te realiseren. Dit was geen eenvoudige opgave, vooral omdat enkele wensen moeilijk met elkaar zijn te combineren. Eén belangrijk punt is blijven liggen, namelijk het behoud van het Essenlaantje als fietsroute. De redenen hiervoor zijn dat er in dit geval nog meer bomen moeten worden gekapt en dat dit moeilijk verenigbaar is met het vrije hondenlosloopgebied. Op zich is de ruimte wel aanwezig, maar die is wel beperkt. In principe is het niet onmogelijk om het Essenlaantje als fietsroute te behouden.

Het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk (MBR) stelt voor om een oplossing te vinden die niet ten koste gaat van dit fietspad en voor alle partijen acceptabel is. Hiervoor gaan we even terug in de ontstaansgeschiedenis van het Oosterpark. Dit park is destijds aangelegd met subsidie van de provincie en/of het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde. Het doel was en is om een keten te vormen van tweeëntwintig natuurgebieden op het eiland IJsselmonde waar ‘bos- en natuurrijke gebieden’ zeldzaam zijn. Die gebieden zijn o.a. met elkaar verbonden door fietsroutes en brengen de natuur in een verstedelijkte omgeving dichter bij de mensen. Het Essenlaantje is een pareltje in fietsroutenetwerk van de regio. Het voorgestelde alternatief via een parkeerplaats met steen en blik staat hiermee in schril contrast.
Het Oosterpark heeft op de eerste plaats een regionale functie; op de tweede en derde plaats een functie als wijkpark respectievelijk als een sportpark. Dat er bomen moeten worden gerooid voor het honkbalveld is inderdaad een pijnlijke keuze. Maar voor de vele honderden recreatieve fietsers is het niet uit te leggen dat dit ten koste zou moeten gaan van dit mooie fietspad, zij gebruiken dit het hele jaar door. De keuze voor het honkbalveld staat niet ter discussie. Het lijkt ons wel redelijk nadelige gevolgen van die keuze te voorkomen en/of te herstellen. Dit kan door het Essenlaantje als fietsroute te behouden en door te trekken rondom het honkbalveld en verderop weer aan te laten sluiten op het oorspronkelijke fietspad. Waar dit fietspad in de nabijheid komt van het vrije hondenlosloopgebied, kan dit worden afgescheiden met dichte (haag)beplanting, bijvoorbeeld met sleedoorn, meidoorn en/of vuurdoorn of een ander type haagbeplanting. Dit compenseert de bomenkap. Wellicht kunnen ook in die omgeving ook nieuw bomen worden aangeplant.
Op deze wijze slingert er zich alsnog een aantrekkelijk recreatief fietspad door het Oosterpark. Een mooi onderdeel van het regionaal fietsroutenetwerk waar Ridderkerk trots op mag zijn.

Meer weten of zelf meedoen?
Het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk is van en voor de Ridderkerkers. Wij zijn onafhankelijk t.o.v. politieke partijen, het gemeentebestuur en organisaties die zorg en diensten aanbieden. Wij maken gebruik van kennis en ervaring die in onze gemeente aanwezig is. Ons doel is de kloof tussen de overheid en de burgers te overbruggen. Als u inhoudelijk wilt meedenken en/of als u praktisch wilt meedoen, neem dan contact op met frans.velders@kpnmail.nl. Uw inzet is welkom. Het volledige MBR-advies is ook verkrijgbaar via dit contactadres.

INGEZONDEN

Wmo maatregel vervoer teruggedraaid onder druk
Na ruim een jaar tegenspraak is de maatregel dat mensen met een beperking 24 uur van tevoren een Wmo rit moeten aanvragen teruggedraaid. Dit kan weer een uur van tevoren net als in de meest Zuid- Hollandse gemeenten. Ook het impertinente vragen door de vervoercentrale waarom iemand zo laat reserveert is vervangen door een verzoek om zo snel mogelijk te reserveren. PvdA Ridderkerk heeft zich vanaf het begin verzet tegen de verslechtering van het Wmo-vervoer. Het Maatschappelijk Burgerplatform was niet gehoord. Ook de raad van Ridderkerk sprak zich in juli bijna unaniem uit niets te zien in de maatregel. Ervaringsdeskundigen Pieterse en Rutten spraken in april dit jaar in bij een raadsvergadering en lieten zich horen in de Combinatie. Er is contact gezocht met Wmo Raad Barendrecht en met de Maatschappelijke Adviesraad Albrandswaard, en met andere politieke fracties in de drie gemeenten. Daardoor kwam ook in Barendrecht en Albrandswaard steeds meer weerstand. Ook onder de chauffeurs en passagiers werd er veel over gesproken. Spontaan ergens heen kunnen gaan is een recht en geen gunst. Inclusie vraagt inzet. PvdA Ridderkerk dankt alle mensen voor de samenwerking!

Arianne Ripmeester
PvdA Ridderkerk