INGEZONDEN

Rechtmatig of onrechtmatig? Terecht of onterecht?

Met verbijstering heb ik de stukken in de Combinatie van afgelopen week gelezen over het gebruik van mobiele camera’s op onder andere het Dillenburgplein in oktober/november 2020. Dat kan toch niet onrechtmatig geweest zijn…
Dus ook maar eens naar de achtergrond van Alfred Blokhuizen gekeken, want waarom maakt iemand zich druk om dit soort zaken als je er zelf he-le-maal niets mee van doen hebt en waarschijnlijk ook de aanleiding of achtergrond niet weet. Wat is dan zijn rol in deze? Wat is de zin van zijn relaas? Ik begrijp het niet.
Het wordt al snel duidelijk. Deze meneer maakt zich druk om onze privacy en dat valt te prijzen. Iedere burger heeft rechten en plichten in ons land, net als de overheid. De heer Blokhuizen ziet het als zijn taak of zelfs missie om toe te zien waar de overheid wellicht ‘een foutje’ maakt en slaat dan toe. Terecht of onterecht? Als ‘insider’ denk ik dat de Gemeente Ridderkerk terecht die camera’s heeft geplaatst. Het was een noodgreep om een bende terroriserende jeugd van het Dillenburgplein weg te krijgen. De avond ervoor zijn er angstaanjagende dingen gebeurd op het plein en zijn bezoekers, uitbater en medewerkers van Taveerne Den Dill in een zeer bedreigende situatie terecht gekomen. Ze waren allen echt bang. Dit was de druppel!
Niet na slechts een enkel incident, maar aan een wekenlange ellendige reeks van wantoestanden, dealen van drugs, criminaliteit, openbaar lachgas, drank- en drugsgebruik door overlast veroorzakende jeugd en jong volwassenen op en rond het Dillenburgplein moest een einde worden gemaakt. De maat was vol. Dus wat te doen?
Naar mijn mening hebben we allemaal recht op privacy en is het leuk dat de heer Blokhuizen voor ons opkomt. Maar is het nu zinvol wat hij doet? Helpt hij de samenleving hiermee? Heeft dat ‘tuig’ recht op privacy? Zou hij wellicht iets kunnen doen aan die overlast veroorzakende burgers. De mensen die het niet zo nauw nemen met respect en zorg voor elkaar. Die eigenlijk onze privacy schenden met hun onrechtmatige daden, die onze nachtrust verstoren, onze medewerkers beledigen en treiteren, die onze spulletjes slopen en zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan en daarom vind ik het ‘tuig’.
Het is na het plaatsen van die camera’s maanden rustig geweest op het Dillenburgplein. Helaas is afgelopen week de ellende weer begonnen. Ik hoop dat de gemeente Ridderkerk daadkrachtig gaat optreden en wellicht wederom de camera’s plaatst. Dat helpt namelijk en veel burgers hebben daar geen enkele moeite mee. Zij hebben niets te verbergen en willen een veilig Dillenburgplein. Wij zijn de gemeente dankbaar dat de camera’s toen geplaatst zijn en vinden het terecht.
Dan maar onrechtmatig, maar het doel heiligt de middelen.

R. Heeren
BIZ Dillenburgplein

PvdA wil einde aan overlast van truckers bij Handelsweg

Verschillende ondernemers die zijn gevestigd aan de Handelsweg en op Cornelisland geven aan veel overlast te ervaren van internationale vrachtwagenchauffeurs die (andere) bedrijven aan de Handelsweg en op Cornelisland, Nieuw Reijerwaard en Veren Ambacht bezoeken. De overlast bestaat eruit dat chauffeurs zeer regelmatig, soms zelfs meerdere nachten, in hun vrachtwagen overnachten. Zij laten daarbij veel rommel achter en doen bij gebrek aan (voldoende) voorzieningen hun behoefte op straat. Daarnaast laten de chauffeurs hun motor lang draaien. Met name op het doodlopende gedeelte van de Handelsweg wordt veel overlast ervaren. Ondernemers vragen regelmatig aandacht voor de overlast bij de gemeente, maar hebben het gevoel dat concrete actie uitblijft. Daarbij komt dat op gedane meldingen vaak geen terugkoppeling volgt. Bovendien zijn zij bezorgd dat naar mate zich meer bedrijven vestigen op Nieuw Reijerwaard, de overlast verder zal toenemen. De parkeerplaatsen en voorzieningen op Cornelisland zijn niet toereikend en een truckparking op Nieuw Reijerwaard is pas voorzien in 2023. Reden voor de PvdA Ridderkerk om schriftelijke vragen te stellen aan het college. Fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk: ‘‘Het college heeft recent laten weten samen met de GRNR de mogelijkheid te onderzoeken om dit jaar, in afwachting van de truckparking, een tijdelijke vrachtwagenparkeergelegenheid op Nieuw Reijerwaard te realiseren. We vinden het echter belangrijk dat er nu al alles aan wordt gedaan om de overlast te verminderen, bijvoorbeeld door het aanspreken van bedrijven met veel verkeersbewegingen, het beter informeren van chauffeurs over truckparkings in de omgeving en door extra surveillance en handhaving van politie en boa's.''